Με καθυστερήσεις φαίνεται να προχωράει η συμβασιοποίηση της παραχώρησης της Εγνατίας Οδου στο ανάδοχο σχήμα ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – Egis, καθώς σύμφωνα με πληροφορίες η βασική εκκρεμότητα που αφορά την πιστοποίηση των 39 σηράγγων (αναβλητική αίρεση) καθυστερεί τις διαδικασίες που βρίσκονται πια στο πεδίο ευθύνης του δημοσίου, τη στιγμή μάλιστα που έχουν εκπληρωθεί τα προαπαιτούμενα και οι χρηματοδοτικοτικές εκκρεμότητες από την πλευρά της αναδόχου.
Το εκτιμώμενο χρονοδιάγραμμα προέβλεπε την υπογραφή της σύμβασης είτε μέσα στο πρώτο τρίμηνο, είτε εντός εξαμήνου του 2025, ωστόσο σήμερα το τοπίο είναι θολό χωρίς να εγκαταλείπεται όμως ως γενικός στόχος το τέλος του 2025.
Οι πιστοποίηση των σηράγγων είναι ένα σημαντικό «αγκάθι» στο εν λόγω πεδίο, σύμφωνα με την οποία πρέπει να ολοκληρωθούν πρώτα οι απαραίτητες εργασίες, ώστε να πληρούν τις προδιαγραφές των σύγχρονων κανονισμών ασφαλείας και έτσι να αδειοδοτηθούν από τη Διοικητική Αρχή Σηράγγων, συνθήκη που αποτελεί ευρωπαϊκή επιταγή.
Να θυμίσουμε επίσης πως το θέμα ήρθε χθες «παράπλευρα» και στο βήμα της βουλής με τον Υφυπουργό Υποδομών και Μεταφορών Νίκο Ταχιάο να χτυπάει το καμπανάκι λέγοντας χαρακτηριστικά, αναφερόμενος στη διαχειρίστρια εταιρεία, πως «η Εγνατία οδός ΑΕ οφείλει να επικεντρωθεί σήμερα στην ολοκλήρωση της παραχώρησης του οδικού άξονα».
Φυσικά, τα επόμενα βήματα της διαδικασίας περιλαμβάνουν και την κύρωση της Σύμβασης Παραχώρησης από τη Βουλή, το χρηματοοικονομικό κλείσιμο της συναλλαγής με την καταβολή του τιμήματος, και την εκπλήρωση όλων των συμβατικών προϋποθέσεων παράδοσης-παραλαβής.
Υπενθυμίζεται πως οι πρώτες υπογραφές για τη σύμβαση παραχώρησης της Εγνατίας Οδού, μεταξύ αφενός του Ελληνικού Δημοσίου και του ΤΑΙΠΕΔ και αφετέρου της εταιρείας ΝΕΑ ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ Α.Ε. ως παραχωρησιούχου και των μετόχων, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ Α.Ε. και EGIS PROJECTS S.A., «έπεσαν» το Μάρτιο του 2024 έναντι προσφοράς ύψους 1.496.100.000 ευρώ, η οποία θα επαναϋπολογιστεί με βάση τις προβλέψεις της σύμβασης παραχώρησης κατά την ημερομηνία έναρξης παραχώρησης. Ο διαγωνισμός όμως έχει ξεκινήσει τον Ιανουάριο του 2018.
Συγκεκριμένα η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ ΑΕ συμμετέχει με ποσοστό 75% και EGIS PROJECTS SAS με 25%.
Στο σημείο αυτό και μετά την ανάδειξη της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ ως οριστικού ανάδοχου για τη μεγάλη σύμβαση παραχώρησης του τμήματος Χανιά – Ηράκλειο του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ), η εισηγμένη πρόκειται να ενισχύσει ακόμη περισσότερο το «χρυσό» χαρτοφυλάκιο των παραχωρήσεων που διαχειρίζεται μόνη της, μετά την προσθήκη της Αττικής Οδού, της Κεντρικής και Νέας Οδού.
Εκκρεμότητες υπάρχουν και αναφορικά με τους υπολειπόμενους σταθμούς διοδίων, με το ενδεχόμενο αποζημίωσης του αναδόχου εφόσον ληφθεί απόφαση να μην υλοποιηθούν να παραμένει ενεργό.
Στη σύμβαση παραχώρηση προβλέπεται το δικαίωμα χρηματοδότησης, λειτουργίας, συντήρησης και εκμετάλλευσης του αυτοκινητόδρομου Εγνατία Οδός, καθώς και των τριών (3) καθέτων προς αυτόν οδικών αξόνων.
Στο έργο της Εγνατίας Οδού που αφορά οδικό άξονα μήκους 658 χιλιομέτρων, 900 χλμ. μαζί με τους κάθετους άξονες, προβλέπονται επίσης έργα όπως η ολοκλήρωση της αναβάθμισης σε αυτοκινητόδρομο του κάθετου άξονα Θεσσαλονίκη-Εύζωνοι, η ολική βαριά συντήρηση του άξονα και των τριών κάθετων η δημιουργία ΣΕΑ κ.α.
Υπολογίζεται πως μέσα σε πέντε χρόνια από την έναρξη της παραχώρησης θα ολοκληρωθούν σημαντικές επενδύσεις άνω των 420 εκατ. ευρώ για την ανάταξη του οδικού άξονα και την αναβάθμιση των κάθετων αξόνων και έργα όπως είναι η αναβάθμιση του οδικού άξονα Χαλάστρα – Εύζωνοι ώστε να αποκτήσει τεχνικές προδιαγραφές κλειστού αυτοκινητόδρομου, ικανοποιώντας ένα πάγιο αίτημα κατοίκων και φορέων της Κεντρικής Μακεδονίας.
Συνολικά κατά τη διάρκεια των 35 ετών της σύμβασης παραχώρησης προβλέπεται να εκτελεστούν εργασίες βαριάς συντήρησης συνολικού κόστους 1,8 δισ. ευρώ. Οι εργασίες αυτές αφορούν κυρίως αντικαταστάσεις ασφαλτικών και οδοστρωμάτων, βαριά συντήρηση τεχνικών έργων όπως είναι γέφυρες ή σήραγγες, αντικαταστάσεις οριζόντιας και κάθετης σήμανσης (πινακίδες, διαγράμμιση) και αντικατάσταση μεταλλικών στηθαίων ασφαλείας. Η Σύμβαση προβλέπει επίσης την κατασκευή και 16 Σταθμών Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών (ΣΕΑ) και 12 σύγχρονων χώρων στάθμευσης και αναψυχής κατά μήκος του οδικού άξονα.
Με την ένταξη της παραχώρησης στο χαρτοφυλάκιό της η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ θα έχει πρόσβαση σε σημαντικές χρηματοροές, καθώς σύμφωνα με οικονομικά στοιχεία της «Εγνατία Οδός Α.Ε.» για το 2023 ο κύκλος εργασιών της ανήλθε σε 101,21 εκατ. ευρώ, από τα οποία το μεγαλύτερο μέρος αφορά τα έσοδα των διοδίων και συγκεκριμένα τα 100,6 εκατ. ευρώ.
Επιπλέον, σύμφωνα με τα στοιχεία της Εγνατίας Οδού ΑΕ, εκτιμάται ότι το 2023 η κυκλοφορία αυξήθηκε κατά 11% σε σχέση με το 2022.
Συγκεκριμένα, το 2023 διήλθαν από τους σταθμούς των διοδίων περίπου 86.784.749 οχήματα και τα έσοδα από τη λειτουργία τους ανήλθαν σε 124.451.654,3 ευρώ, από τα οποία το ποσό των 6.461.579,25 ευρώ που εισπράχθηκε από τα διόδια Προμαχώνα, το ποσό των 735.937,15 ευρώ που εισπράχθηκε από τα διόδια Ιεροπηγής και το ποσό των 4.822.717,92 ευρώ που εισπράχθηκε από τα διόδια Στρυμονικού διατέθηκαν απευθείας για την πληρωμή του Δημόσιου Χρέους της χώρας.
Τέλος η εταιρεία στο τέλος του 2023 δεν διέθετε δανεισμό ωστόσο είχε υποχρεώσεις ύψους 260,5 εκατ. ευρώ. Το περιθώριο κέρδους EBITDA διαμορφώθηκε στο 19,6% και τα κέρδη EBITDA στα 19,9 εκατ. ευρώ, έναντι 12,5 εκατ. ευρώ το 2022
Join the Conversation