Δεν αφήνει περιθώρια για μειώσεις ή απαλλαγές στα διόδια της Εγνατίας Οδού το Υπουργείο Υποδομών, όπως προκύπτει από την απάντηση σε ερώτηση της Ελληνικής Λύσης.
Η κοινοβουλευτική ερώτηση προκλήθηκε μετά από επιστολή εκπροσώπων του Διοικητικού Συμβουλίου της Αδελφότητας “Το ηρωικό Σούλι”.
Στην επιστολή αυτή, μεταξύ των προτάσεων για την ανάπτυξη της ιστορικής περιοχής, συμπεριλαμβάνεται η απαίτηση για την κατάργηση όλων των διοδίων και τελών διέλευσης στους εθνικούς αυτοκινητόδρομους που περνούν από την περιοχή των Σουλιωτοχωρίων.
Το αίτημα αυτό, σύμφωνα με την επιστολή, θα διευκόλυνε τόσο τους απόδημους των Σουλιωτοχωρίων να επισκέπτονται τις πατρογονικές τους κατοικίες, όσο και τις μετακινήσεις των μόνιμων κατοίκων προς και από μεγάλες πόλεις όπως η Αθήνα, τα Ιωάννινα και η Θεσσαλονίκη.
Η απάντηση του Υπουργείου Υποδομών προς τον βουλευτή κ. Φωτόπουλο Στυλιανό, ο οποίος κατέθεσε τη σχετική ερώτηση στη Βουλή των Ελλήνων, διευκρινίζει το θεσμικό πλαίσιο που διέπει την τιμολογιακή πολιτική των διοδίων. Σύμφωνα με την απάντηση, η απαλλαγή από τα διόδια ισχύει αποκλειστικά για συγκεκριμένες κατηγορίες οχημάτων, μεταξύ των οποίων περιλαμβάνονται: Η Ελληνική Αστυνομία, το Πυροσβεστικό Σώμα, οι Ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις, τα ασθενοφόρα, το προσωπικό του παραχωρησιούχου, του κατασκευαστή και του λειτουργού, εφόσον μετακινούνται για την εκτέλεση της Σύμβασης, το προσωπικό του Δημοσίου που ασκεί εποπτεία – επίβλεψη της εκτέλεσης της Σύμβασης, υπό τον ίδιο όρο
Η πολιτική των διοδίων στην Εγνατία Οδό καθορίζεται από τη “Σύμβαση Παραχώρησης” που έχει κυρωθεί με νόμο. Η διαχείριση των διοδίων ανήκει στην εταιρία “Εγνατία Οδός Α.Ε.”, η οποία βρίσκεται σε μεταβατικό στάδιο λόγω της υπό εξέλιξη παραχώρησης του οδικού άξονα σε ιδιώτη.
Το Υπουργείο Υποδομών εξηγεί ότι κάθε έργο παραχώρησης βασίζεται σε μελέτες κόστους-οφέλους και σκοπιμότητας, ενώ τα έσοδα από τα διόδια αποτελούν σημαντικό μέρος της χρηματοδότησης του έργου, καλύπτοντας τόσο την κατασκευή όσο και τη λειτουργία και συντήρησή του. Επιπλέον, τονίζεται ότι οι αυτοκινητόδρομοι υψηλών προδιαγραφών απαιτούν αυξημένα κονδύλια συντήρησης και λειτουργίας, τα οποία χρηματοδοτούνται εν μέρει από τα διόδια. Ενδεχόμενη αλλαγή στην τιμολογιακή πολιτική απαιτεί συμφωνία με τους παραχωρησιούχους και κύρωσή της από το Ελληνικό Κοινοβούλιο, καθώς μονομερής παρέμβαση του Δημοσίου μπορεί να επιφέρει αποζημιώσεις.
Καταληκτικά, η απάντηση του Υπουργείου επιβεβαιώνει ότι οι ισχύουσες συμβάσεις δεν επιτρέπουν ευνοϊκές ρυθμίσεις για κατοίκους ή επισκέπτες συγκεκριμένων περιοχών, διατηρώντας το ισχύον καθεστώς στα διόδια της Εγνατίας Οδού.