Υπάρχει από την τουρκική πλευρά έκδηλο ενδιαφέρον για επένδυση στον σιδηρόδρομο και συγκεκριμένα σε μία γραμμή που θα αρχίζει από την Κωνσταντινούπολη και θα καταλήγει στην Ηγουμενίτσα, με κόμβο στη Θεσσαλονίκη, δήλωσε ο πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Logistics /ΕΕL, Κωνσταντίνος Παπαγεωργίου, από το συνέδριο Prodexpo North 2025, που πραγματοποιήθηκε εχθές στη Θεσσαλονίκη.
Όπως είπε ο κ. Παπαγεωργίου, το ενδιαφέρον αυτό διατυπώθηκε από τουρκικές επιχειρήσεις του κλάδου των μεταφορών και όχι μόνο, στο πλαίσιο Β2Β συναντήσεων που έλαβαν χώρα αρχές Φεβρουαρίου, στην ελληνική πρεσβεία στην Κωνσταντινούπολη. «Πρόκειται για μία σκέψη που τουρκικές εταιρείες του χώρου των μεταφορών και των logistics, έχουν στον νου τους την τελευταία 20ετία, μία ιδέα που είναι σε γνώση της Τουρκικής Ένωσης Μεταφορών και Logistics» επισήμανε ο κ. Παπαγεωργίου και πρόσθεσε: «Οι εξαγωγείς της γειτονικής χώρας δυσχεραίνονται από τα bottle necks που δημιουργούνται από τα φορτηγά, στα σύνορα της Τουρκίας και πιστεύουν ότι αυτό το πρόβλημα μπορεί να αντιμετωπιστεί με το σιδηρόδρομο.
«Mπορεί η πρόταση αυτή να φαντάζει πολύ μαξιμαλιστική για πολλούς από εμάς στην Ελλάδα, αλλά μόλις τις προάλλες πραγματοποιήθηκε το πρώτο δοκιμαστικό δρομολόγιο τρένου (γραμμή Middle Corridor από την Maersk) από την Ιαπωνία στην Κωνσταντινούπολη. Το τρένο κάλυψε 4.250 χιλιόμετρα, όταν εμείς δεν μπορούμε στη χώρα μας να κατασκευάσουμε 500 χιλιόμετρα».
Εμπλοκή της Παγκόσμιας Τράπεζας
Οι εταιρείες logistics ελπίζουν ότι κάτι θα αλλάξει προς το θετικότερο, καθώς φαίνεται πως υπάρχει δυνατότητα εμπλοκής της Παγκόσμιας Τράπεζας σε έργα που θα αφορούν την εφοδιαστική αλυσίδα. Με πρωτοβουλία της EEL, πραγματοποιήθηκε το Νοέμβριο 2024 συνάντηση σε ανώτατο κυβερνητικό επίπεδο, ενώ ακολούθησε και επόμενη συνάντηση, στην οποία ενεπλάκη και η Παγκόσμια Τράπεζα. Στη συνάντηση αυτή υποβλήθηκαν μελέτες που εκπονήθηκαν από καταξιωμένους επιστήμονες του κλάδου των συνδυασμένων μεταφορών, όπως επίσης μελέτη της EEL για τα city logistics καθώς και προτάσεις για τον εκσυγχρονισμό του κλάδου των οδικών εμπορευματικών μεταφορών.
Ο Κωνσταντίνος Παπαγεωργίου, πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Logistics/ΕΕL © Powergame.gr
«Περιμένουμε το επόμενο εξάμηνο να μας απαντήσουν για το πως θα εκσυγχρονισθούν οι εμπορευματικές μεταφορές και θα αναπτυχθούν περαιτέρω τα Logistics στη χώρα μας, κάτι πολύ κρίσιμο για την προσέλκυση ανθρώπινου δυναμικού στον κλάδο», τόνισε ο κ. Παπαγεωργίου προσθέτοντας ότι παρά τα προβλήματα, υπάρχει αισιοδοξία για το μέλλον.
Ο πρόεδρος της EEL μετέφερε στη συζήτηση που έγινε στην Prodexpo North ορισμένα εύλογα ερωτήματα τα οποία έχει θέσει και σε ανώτατο κυβερνητικό επίπεδο. Συγκεκριμένα: «Πώς θα εξυπηρετούνται τα 36 εκατομμύρια τουριστών, με τον γηραιότερο στόλο οχημάτων στην Ευρώπη; Με τον στόλο μεταφορών που διαθέτει η χώρα μας δεν μπορούμε να μιλάμε για ασφάλεια, πράσινη ανάπτυξη, οικολογικό αποτύπωμα, όταν τα φορτηγά μας είναι κατά 10 χρόνια παλαιότερα από τον μέσο όρο ηλικίας των φορτηγών στην Ευρώπη. Με φορτηγά των 22- 23 ετών δεν μπορούμε να μιλάμε για σύγχρονες μεταφορές, χρειαζόμαστε oπωσδήποτε την αναβάθμιση του στόλου μας, την προσέλκυση νέων στο επάγγελμα, σε συνδυασμό με την αναβάθμιση του σιδηροδρόμου. «Η Ελλάδα, διαθέτει σύγχρονα λιμάνια, μέσω των οποίων μπορούν να διακινηθούν εμπορεύματα, μεγάλοι όγκοι εμπορευμάτων που δεν είναι δυνατόν να εξυπηρετηθούν μόνο με τα φορτηγά. Από την άλλη πλευρά, βλέπουμε να ενισχύεται ο λιμενικός ανταγωνισμός. Για παράδειγμα, στο Κόπερ της Σλοβενίας τα τρένα φτάνουν στο λιμάνι από πέντε διαφορετικές γραμμές. Επίσης, κατασκευάζεται ένα hub μεταφορών σε απόσταση 30 χλμ, όπου το 80% της σιδηροδρομικής γραμμής θα είναι υπογειοποιημένη, έργα που ολοκληρώνονται εντός του 2025» τόνισε.
Η στάση της κυβέρνησης
Ο κ. Παπαγεωργίου πρόσθεσε ότι το ζήτημα των μεταφορών το βλέπει πολύ «ζεστά» η κυβέρνηση, διότι πλέον έχουν καταλάβει την σπουδαιότητα της εφοδιαστικής αλυσίδας, όσον αφορά στην οικονομία και στην κοινωνία. Ο τρόπος λειτουργίας της οικονομίας αλλάζει με το e-commerce, ενώ οι πρόσφατες διεθνείς κρίσεις έχουν αποδείξει τη σημασία της αποθεματοποίησης προϊόντων.
Τα logistics δεν συνδέονται μόνο με τις μεταφορές για τη βιομηχανία και το διεθνές εμπόριο, αλλά συνδέονται και με τον τουρισμό, τόνισε ο κ. Παπαγεωργίου. Ειδικά το καλοκαίρι, τα προβλήματα γίνονται εντονότερα καθώς όλη η Περιφέρεια, με υψηλότερο κόστος, πρέπει να τροφοδοτεί την πρωτεύουσα, όπου βρίσκεται ο μισός πληθυσμός της Ελλάδας, αλλά και τα νησιά και τις άλλες τουριστικές περιοχές, κάτι που απαιτεί καλύτερη οργάνωση των μεταφορών και σύγχρονους, μεγάλους αποθηκευτικούς χώρους.
«Οι μελέτες που έχουν δοθεί προ μηνός στην κυβέρνηση και στην Παγκόσμια Τράπεζα για city logistics, για εμπορευματικά κέντρα και για τις οδικές εμπορευματικές μεταφορές, θα επιστραφούν στο επόμενο εξάμηνο, συνοδευόμενες από σχετικά σχόλια και παρατηρήσεις, ώστε θα ξέρουμε πως να χειριστούμε το θέμα. Είναι θετικό που προχωράει η δημιουργία Logistics Hub στο πρώην στρατόπεδο Γκόνου, είναι θετικό που οι μεταφορικές εταιρείες φεύγουν από την περιοχή του Ρέντη και θα εγκατασταθούν στην περιοχή της Φυλής. Εάν στην εξίσωση μπει και η Παγκόσμια Τράπεζα, τότε θα μπορούμε να είμαστε πολύ αισιόδοξοι για τις εξελίξεις», δήλωσε καταλήγοντας ο πρόεδρος της ΕΕL.