Η μεγάλη αναμονή του εξαμήνου για την Εγνατία. Το ανοικτό μέτωπο του ΣΕΑ Παραμυθιάς

Η καθυστέρηση

H παραχώρηση που είναι στα σκαριά της Εγνατίας Οδού παρότι είχε εξαγγελθεί για το 2024, μετατέθηκε τελικά για το πρώτο εξάμηνο της νέας χρονιάς.

Το σίριαλ της παράδοσης της Εγνατίας Οδού στο σχήμα ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ-Egis Projects συνεχίζεται και μπορεί μετά από τρεισήμισι χρόνια αναμονής οι υπογραφές να έπεσαν τον Μάρτιο, αλλά τα προαπαιτούμενα από την πλευρά του δημοσίου παραμένουν, με κυριότερο την πιστοποίηση των σηράγγων.

Η παράδοση στον παραχωρησιούχο θα βάλει μπρος για πρώτη φορά από την κατασκευή του αυτοκινητόδρομου από το δημόσιο τις απαραίτητες εργασίες βαριάς συντήρησης. Βεβαίως, θα σημάνει και την καταβολή του τιμήματος ύψους 1,35 δισ. ευρώ.

Ένα απο σημαντικότερα θέματα που θα μας απασχολήσουν το 2025 είναι οι οι υποχρεώσεις της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ-Egis Projects, με το τοπικό ενδιαφέρον να επικεντρώνεται στην λειτουργία των Σταθμών Εξυπηρέτησης Αυτοκινήτων, μεταξύ άλλων και αυτο της Παραμυθιάς στο Ελευθεροχώρι.

Απο το 2012  υπήρχε ανάδοχος, ο οποίος έχει αναλάβει να τους κατασκευάσει και να τον εκμεταλλευτεί για 30 χρόνια, δίνοντας ποσοστά από τα έσοδά του στην «Εγνατία Οδός ΑΕ».

Ο διαγωνισμός, ωστόσο, προέβλεπε ότι, για να αρχίσει την κατασκευή των ΣΕΑ ο εργολάβος, θα έπρεπε προηγουμένως η ”Εγνατία Οδός” να κάνει μία προεργασία στα οικόπεδα, ώστε να τα διαμορφώσει και να τα φέρει στο επίπεδο του δρόμου κάτι που εν μέρη έγινε. Υποτίθεται πως μόνον τότε ο ανάδοχος θα μπορούσε να εγκατασταθεί και να ξεκινήσει τις εργασίες κατασκευής των ΣΕΑ. Όμως, το κόστος για τις εργασίες αυτές, είναι περίπου 10 εκατ. ευρώ, ποσό το οποίο μέχρι πρότινος υπήρχε, καθώς το ελληνικό Δημόσιο που ήταν μέτοχος της εταιρίας, δεν το διέθετε.

Ετσι η λύση που δόθηκε ειναι στην σύμβαση παραχώρησης, να υποχρεώνει την ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ-Egis Projects να προβεί στην δημιουργία ΣΕΑ και την λειτουργεία της.

Υπενθυμίζουμε πως σε περίπτωση που κατασκευαστεί ο ΣΕΑ Παραμυθιάς, θα είναι αμφίπλευρος και θα αποτελείται από 2 πρατήρια βενζίνης, εμπορικά καταστήματα καθώς και 2 εστιατόρια. Επίσης ο διερχόμενος οδηγός θα έχει πρόσβαση σε ΑΤΜ, σε παιδική χαρά, υπαίθριο χώρο ανάπαυσης και αναψυχής, κοινόχρηστες τουαλέτες αλλά και χώρο προβολής πολιτιστικών στοιχείων της Παραμυθιάς.

Για την ιστορία

Ο ΣΕΑ Παραμυθιάς στo Ελευθεροχώρι, είναι ένας από τους 4 Σταθμούς Εξυπηρέτησης Αυτοκινήτων που υπήρχαν υπογεγραμμένες συμβάσεις απο την έναρξη της Εγνατίας οδού και θα ήταν ο πρώτος ΣΕΑ στα 122 χλμ του αυτοκινητόδρομου στην Ήπειρο.

Με την υπ’ αρ. 676/3απόφαση του ΔΣ της Εγνατίας, ειχε εγκριθεί από τον Ιούνιο του 2011 η δημοπράτηση για τις εργασιες υποδομής των γηπέδων του ζεύγους ΣΕΑ Παραμυθιάς στo Ελευθεροχώρι, προϋπολογισμού 4.400.000 ευρώ. Μέχρι το 2014, ειχαν ολοκληρωθεί κατά μεγάλο ποσοστό τα έργα διαμόρφωσης από την «Εγνατία οδός Α.Ε» με σχετική εργολαβία. Απο τότε σιγή ιχθύος…

Μετά τις υπογραφές παραχώρησης, η ΤΕΡΝΑ που έγινε το νέο αφεντικό της Εγνατίας Οδού, η νέα ιδιοκτήτρια εταιρεία ειναι υποχρεωμένη να προχωρήσει και σε επενδύσεις και μία από τις δεσμεύσεις που περιλαμβάνονται στη σύμβαση είναι η κατασκευή και 16 Σταθμών Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών και 12 σύγχρονων χώρων στάθμευσης και αναψυχής κατά μήκος του οδικού άξονα.

Η απουσία ΣΕΑ ήταν ένα τεράστιο έλλειμμα στον μεγαλύτερο οδικό άξονα με αποκλειστική ευθύνη του ελληνικού δημοσίου.. Όχι μόνο δεν τους κατασκεύασε εξ αρχής, όπως θα έπρεπε, αλλά δεν μερίμνησε να καλύψει το κενό ούτε στα 15 χρόνια λειτουργίας του αυτοκινητοδρόμου.. Και δεν αποτελεί δικαιολογία για όλα η οικονομική κρίση!

In this article