Ερ: Θέλουμε να σας ρωτήσουμε για την ιδιωτικοποίηση της Εγνατίας Οδού. Τι γίνεται ακριβώς;
Απ: Καταρχήν επιτρέψτε μου να προχωρήσω σε μια διευκρίνηση. Δεν παραχωρείται η εταιρεία Εγνατία Οδός ΑΕ. Παραχωρείται το πάγιο. Δεν είναι μια κλασσική περίπτωση παραχώρησης, όπως στα λιμάνια. Παίρνουν από την εταιρεία τη διαχείριση της υποδομής. Στην περίπτωση της Εγνατίας Οδού παραχωρήθηκε το πάγιο. Η Εγνατία Οδός ΑΕ παραμένει ως εταιρεία του δημοσίου και χάνει τη διαχείριση του παγίου, δηλαδή του δρόμου που είναι από Ηγουμενίτσα μέχρι τους Κήπους. Μαζί με τρεις κάθετους άξονες. Η διαδικασία αυτή ξεκίνησε από το μεσοπρόθεσμο, έγινε διαγωνισμός και από 9 υποψήφιους φτάσαμε να έχουμε μόνο 2 προσφορές. Από τις δυο προσφορές, ο πλειοδότης πήρε τον διαγωνισμό. Υπογράφτηκε η σύμβαση τον Μάρτιο του 2024 από το Υπουργείο Υποδομών, Οικονομικών και τον παραχωρησιούχο και για αυτό και αυξήθηκαν τα διόδια στην Εγνατία οδό. Τα διόδια στην Εγνατία Οδό ήταν τα πιο φτηνά διόδια σ’ όλη την Ελλάδα. Υπήρχε υποχρέωση από τη σύμβαση παραχώρησης του ΤΑΙΠΕΔ, να αυξηθούν πριν την υπογραφή της σύμβασης στα 4 λεπτά ενώ πριν ήταν 3 λεπτά το χιλιόμετρο. Μόλις αναλάβει ο ιδιώτης θα πάει στα 5 λεπτά το χιλιόμετρο. Σε χρονικό ορίζοντα δυο ετών θα φτάσει στα 7 λεπτά το χιλιόμετρο, όπως είναι και οι υπόλοιπες παραχωρήσεις.
Ερ: Ο δρόμος σήμερα σε ποιον ανήκει; Ποιανού αρμοδιότητα είναι;
Απ: Σήμερα ο δρόμος ανήκει ακόμη στο Ελληνικό δημόσιο. Γενικά ο δρόμος ανήκει στο Ελληνικό δημόσιο. Ακόμη τη διαχείριση του την έχει το δημόσιο. Δεν έχει γίνει το τελευταίο στάδιο της διαδικασίας που είναι η ανάληψη της παραχώρησης. Αυτό οφείλεται σε κάποιες εκκρεμότητες που υπάρχουν, συμβατικές εκκρεμότητες. Τη σύμβαση την συνέταξε ο ΤΑΙΠΕΔ και όχι η Εγνατία Οδός. Η Εγνατία Οδός δεν είχε εμπλακεί καθόλου στη διαδικασία της παραχώρησης. Ούτε στον καθορισμό ακόμη και των διοδίων. Τα διόδια καθορίστηκαν από την σύμβαση παραχώρησης και το ΤΑΙΠΕΔ. Βέβαια εμείς οι εργαζόμενοι όλο αυτό το διάστημα λέμε ότι αυτά τα θέματα είναι τυπικά και διαδικαστικά. Βλέποντας τη διαδικασία της Αττικής Οδού, μέσα σε μια εβδομάδα έγινε η παραχώρηση της, η μεταφορά από τον παλιό παραχωρησιούχο στο νέο παραχωρησιούχο. Αν και η σύμβαση υπογράφτηκε τον Αύγουστο. Πολύ πιο μετά από τη δικιά μας. Προφανώς λόγω κυβερνητικής επιλογής και επιλογής των εμπλεκόμενων στην παραχώρηση, αυτό έγινε μέσα σε μια εβδομάδα.
Ερ: Η κυβέρνηση/το κράτος «παγώνει» αυτή την ολοκλήρωση για την Εγνατία;
Απ: Προφανώς έχει σχέση με τα οικονομικά θέματα και με τα θέματα δανειοδότησης των υποψηφίων και με τα θέματα ολοκλήρωσης υποχρεώσεων του δημοσίου. Μπορεί να προηγήθηκε εκτάκτως για άλλους λόγους η Αττική Οδός λόγω και του τιμήματος.
Ερ: Η εταιρεία αυτή είναι που η ίδια που θα αναλάβει και το νέο λιμάνι της Καβάλας. Αλλά και εδώ έχουμε μια καθυστέρηση.
Απ: Απ’ ότι φαίνεται δεν είναι μόνο σε αυτό, είναι πάρα πολλά που συγκεντρώνονται σε συγκεκριμένο όμιλο το τελευταίο διάστημα. Έχουμε συνέχεια ανακοινώσεις για ανάληψη έργων μακράς διάρκειας, τα οποία είναι αρκετά μεγάλα αντικείμενα τεχνικά. Δυστυχώς για μας τους εργαζόμενους δημιουργεί αβέβαιο μέλλον και δυστυχώς για τους πολίτες που θα χρειαστεί να πληρώσουν ακριβότερα το δρόμο. Αυτό που μας έχει ανακοινώσει εμάς το Υπουργείο -σε συναντήσεις που έχουμε κάνει -είναι ότι μέχρι τέλος του χρόνου θα συμβεί. Αυτό θα φανεί βέβαια στην πορεία. Εμείς έχουμε ζητήσει πάλι συνάντηση με τον Υπουργό. Πιστεύουμε ότι θα μάθουμε περισσότερα.
Ερ: Τι δουλειές θα κάνει χωρίς το δρόμο η εταιρία Εγνατία Οδός ΑΕ;
Απ: Υπάρχουν κάποια τεχνικά αντικείμενα που έχουμε αλλά σίγουρα σε καμία περίπτωση δεν μπορούμε να πούμε ότι θα καλύψει τις δυνατότητες και τη λειτουργία της ίδιας της εταιρείας. Επίσης εμείς έχουμε θέσει και το θέμα της χρηματοδότησης. Μέχρι στιγμής η εταιρεία δεν χρηματοδοτούνταν από τον κρατικό προϋπολογισμό. Ήταν από τους αυτοτελείς πόρους που είχε, λόγω του τρόπου που λειτουργούσε αλλά και από τη χρηματοδότηση του έργου. Οπότε δεν είναι συνδεδεμένη με το Υπουργείο. Εμείς έχουμε μια αβεβαιότητα σαν εργαζόμενοι με αυτό το πράγμα και τι θα γίνει μετά.