“Το Στοιχειό του Αχέροντα” | Το νέο ψυχολογικό θρίλερ της Ελευθερία Μεταξά που διαδραματίζεται στην Παραμυθιά του 1943

"Ογδόντα χρόνια αργότερα, η Ευρυδίκη επιστρέφει στον κόσμο των ζωντανών, προκειμένου να εκδικηθεί για την αδικία που διαπράχθηκε εις βάρος της"


Η Ελευθερία Μεταξά επιστρέφει με ένα νέο ψυχολογικό θρίλερ, μία ακόμα περιπέτεια του αγαπημένου της αστυνομικού διδύμου, του Μάνου Βαρσάμη και της Ελσας Γληνού. Αυτήν τη φορά θα μας ταξιδέψει στα γεμάτα μυστήριο και θρύλους νερά του Αχέροντα, στη γραφική Παραμυθιά και τον ποταμό Αχέροντα, εκεί όπου θα εκτυλιχθεί μία περίεργη και ταυτόχρονα συναρπαστική ιστορία.

Η ιστορία ξεκινά το 1943, όταν η δεκαεπτάχρονη έγκυος Ευρυδίκη Αγγελή, κόρη του δασκάλου της Παραμυθιάς, ρίχνεται στα νερά του Αχέροντα από έναν γκρεμό, για να γλιτώσει από την οργή των συγχωριανών της που την καταδιώκουν. Το αμάρτημά της είναι βαρύ: έγινε ερωμένη του Γερμανού αξιωματικού Βολφ Μάισνερ, ντροπιάζοντας την οικογένειά της και ολόκληρο το χωριό. Κι ένα τέτοια αμάρτημα μόνο με θάνατο μπορεί να τιμωρηθεί. Τι κι αν εκείνη ισχυρίζεται ότι είναι αθώα, ότι ενέδωσε στον έρωτα του Μάισνερ για να υποκλέπτει πληροφορίες, εκτελώντας τις εντολές του αρχηγού της αντιστασιακής ομάδας στην οποία ανήκε; Κανείς δεν την πιστεύει…

Ετσι, ογδόντα χρόνια αργότερα, η Ευρυδίκη επιστρέφει στον κόσμο των ζωντανών, προκειμένου να εκδικηθεί για την αδικία που διαπράχθηκε εις βάρος της. Αυτό τουλάχιστον ισχυρίζεται η νεαρή κοπέλα που βρίσκεται αναίσθητη μέσα σε μια βάρκα στον Αχέροντα. «Είμαι η Ευρυδίκη Αγγελή, κόρη του Κωνσταντή και της Φιλιώς Αγγελή», επιμένει η άγνωστη κοπέλα και η δήλωσή της σπέρνει όχι μόνο τον τρόμο αλλά και τον θάνατο στη γραφική Παραμυθιά. Ο Μάνος Βαρσάμης και η Ελσα Γληνού αναγκάζονται να εγκαταλείψουν τα σχέδιά τους για μια ξέγνοιαστη εκδρομή στην Πρέβεζα και ρίχνονται στο κυνήγι ενός δολοφόνου που χρησιμοποιεί ως όπλο μια ξιφολόγχη από γερμανικό όπλο του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου. Ψάχνοντας για την αλήθεια, θα βουτήξουν σε ένα παρελθόν γεμάτο ένοχα μυστικά που θα αποκαλυφθούν, προκαλώντας πόνο στους ήρωες της ιστορίας. Ομως, όσα χρόνια κι αν περάσουν, η αλήθεια βγαίνει πάντα στο φως και η Δικαιοσύνη αποδίδεται, όποιο κόστος κι αν έχει.

Για μία ακόμα φορά, η Ελευθερία Μεταξά αποδεικνύει ότι ξέρει να πλάθει ιστορίες πρωτότυπες, γεμάτες αγωνία και ένταση. Οι αποκαλύψεις διαδέχονται η μία την άλλη σε ρυθμό καταιγιστικό, η κινηματογραφική γραφή παρασύρει τον αναγνώστη και τον κάνει να αναζητά τον ένοχο παρέα με τον Βαρσάμη και τη Γληνού. Η αναδρομή στο παρελθόν, στην περίοδο της Κατοχής και του Εμφυλίου, ζωντανεύει ανάγλυφα μερικές από τις πιο «μαύρες» σελίδες της ελληνικής Ιστορίας. Οι Παιδοπόλεις στήνονται ξανά μπροστά στα μάτια του αναγνώστη, γεμίζοντας όμως όχι από παιδικές φωνές και παιχνίδια, αλλά από μάτια τρομαγμένα και χείλη που έχασαν το χαμόγελό τους. Ο αγώνας για επιβίωση οδηγεί κάποιους από τους ήρωες να βγάλουν τον χειρότερο εαυτό τους, να πλημμυρίσουν από μίσος και να κάνουν οδηγό στη ζωή τους την ανάγκη για εκδίκηση. Κάποιοι άλλοι πάλι δεν επιτρέπουν στο κακό να φωλιάσει στην ψυχή τους και παλεύουν να ανακουφίσουν τις πληγές που άθελά τους προκάλεσαν. Και μέσα σε όλα αυτά κυρίαρχη είναι η μορφή της πανέμορφης Ευρυδίκης, της Ευρυδίκης του 1943 και του σήμερα. Πρόκειται, άραγε, για το ίδιο πρόσωπο; Επέστρεψε, όντως, η Ευρυδίκη από τον Αδη για να τιμωρήσει όσους την αδίκησαν, όπως γράφει και στο σημείωμα που λαμβάνει η αδελφή της, η υπέργηρη Μαριάνθη; Και αν όχι, πού οφείλεται η εκπληκτική ομοιότητα των δύο νεαρών γυναικών, ομοιότητα που κάνει τους πάντες να σαστίζουν και να απορούν, να αμφισβητούν ακόμα και την ίδια τους τη λογική.

Οι χαρακτήρες της ιστορίας, βαθιά ψυχογραφημένοι, αναδύονται ολοζώντανοι μέσα από τις σελίδες. Είναι χαρακτήρες αληθινοί, ήρωες της διπλανής πόρτας, όχι υπερήρωες. Κάνουν λάθη, τα οποία πληρώνουν, ο καθένας με διαφορετικό τρόπο και διαφορετικό τίμημα. Εχουν πάθη που προσπαθούν να χαλιναγωγήσουν ή παρασύρονται ολοκληρωτικά από αυτά. Αγαπούν και μισούν, πονούν και χαίρονται, παλεύουν, πέφτουν και ξανασηκώνονται ή καταστρέφονται. Η Ευρυδίκη, η Μαριάνθη, ο Γιακουμής, ο Ζαφείρης, ο Κυριάκος, η Αντέλα… στέκονται απέναντί μας και μας διηγούνται την ίδια ιστορία, ιδωμένη ωστόσο από διαφορετική οπτική γωνία, η οποία διαμορφώνεται ανάλογα με τα βιώματα του καθενός αλλά και τα μυστικά που βαραίνουν την ψυχή του.

Η ενδελεχής έρευνα είναι πολύ αξιόλογη και λεπτομερής, για να μπορέσει η συγγραφέας να παρουσιάσει με ακρίβεια και πιστότητα τα ιστορικά γεγονότα. Δεν πρόκειται, ασφαλώς, για ιστορικό μυθιστόρημα, ωστόσο αναφέρονται αρκετά στοιχεία που ίσως δεν είναι ευρέως γνωστά και οπωσδήποτε κεντρίζουν το ενδιαφέρον του αναγνώστη. Ο Αχέροντας, με τους θρύλους που τον συνοδεύουν και την υποβλητική ατμόσφαιρά του, ταιριάζει απόλυτα ως φόντο της υπόθεσης και δένει αρμονικά με το μυστήριο της πλοκής. Αν, λοιπόν, αρέσουν και σ’ εσάς τα μυστήρια, δεν έχετε παρά να ακολουθήσετε τον Μάνο Βαρσάμη και την Ελσα Γληνού στη νέα τους περιπέτεια και να ανακαλύψετε μαζί τους την αληθινή ταυτότητα του στοιχειού του Αχέροντα, που ήρθε για να μας συναρπάσει.

In this article