Ανοιχτή επιστολή της ΕΛΜΕ Θεσπρωτίας προς γονείς για τις εξετάσεις PISA

Κάλεσμα για αποχή εκπαιδευτικών και μαθητών

Αγαπητοί γονείς, στις 22 Μαΐου 2024 πραγματοποιείται για τρίτη φορά πιλοτικά στην Ελλάδα ο «ελληνικός διαγωνισμός PISA», στα μαθήματα της Γλώσσας και των Μαθηματικών με τη συμμετοχή μαθητ(ρι)ων της Στ΄ Δημοτικού και της Γ’ γυμνασίου σε 660 σχολεία σε όλη τη χώρα.

Τι είναι οι εξετάσεις PISA

Η PISA είναι ένα διεθνές πρόγραμμα για την αξιολόγηση των μαθητών, υπό την οργάνωση του ΟΟΣΑ (Οργανισμός για την Οικονομική Συνεργασία και Ανάπτυξη: ένας διεθνής οργανισμός που συλλέγει δεδομένα και προτείνει κατευθύνσεις για τη λειτουργία διάφορων θεσμών, μεταξύ των οποίων και της εκπαίδευσης). Κύριος στόχος, σύμφωνα με την επίσημη θέση του προγράμματος, είναι ‘η αξιολόγηση του εύρους των γνώσεων και των δεξιοτήτων των μαθητών’. Με αυτόν τον τρόπο κάθε χώρα συγκεντρώνει στοιχεία που θα μπορούσαν να βελτιώσουν την αποτελεσματικότητα του εκπαιδευτικού έργου.

Γιατί λέμε ΟΧΙ

Σχολεία και μαθητές πολλών ταχυτήτων…

Η PISA του ΟΟΣΑ, όπως και ανάλογες εθνικές εξετάσεις σε Αγγλία, Η.Π.Α. και άλλες χώρες ανοίγουν τον δρόμο ώστε, σε συνδυασμό με την αξιολόγηση, να βαθμολογήσουν και να κατηγοριοποιήσουν σχολεία, παιδιά και εκπαιδευτικούς, να οδηγήσουν τα δημόσια σχολεία της γειτονιάς σε υποβάθμιση ή και κλείσιμο, με βάση και τις επιδόσεις των μαθητ(ρι)ων τους.

… και λίγων προσδοκιών

Για το υπουργείο και την κυβέρνηση ο αριθμός των μαθητών που τελειώνουν το λύκειο και θέλουν πανεπιστημιακή εκπαίδευση πρέπει να μειωθεί. Έτσι ως εργαζόμενοι θα προσδοκούν λιγότερα σε μισθό και δικαιώματα. Αυτό συμβαίνει με την ελάχιστη βάση εισαγωγής στα πανεπιστήμια, με την Τράπεζα Θεμάτων στα Λύκεια, με την κατηγοριοποίηση σχολείων και μαθητών: οι προσδοκίες, οι ελπίδες για τους ανθρώπους της δουλειάς εξαφανίζονται.

Εκπαίδευση με το λιγότερο δυνατό κόστος

Η καθημερινότητα που βιώνουν μαθητές και εκπαιδευτικοί στα δημόσια σχολεία δείχνει ότι οι μορφωτικές ανάγκες των παιδιών έρχονται πάντα σε δεύτερη μοίρα, σε σχέση με τις ανάγκες της αγοράς. Ενώ η συντριπτική πλειοψηφία της κοινωνίας βιώνει μια ολοένα δυσκολότερη συνθήκη με την ακρίβεια, η κυβέρνηση επιδιώκει να μετατρέψει τα δημόσια κοινωνικά αγαθά σε ιδιωτικά και να αποποιηθεί την ευθύνη για αυτά και την χρηματοδότησή τους, κατηγορώντας για όσα πάνε λάθος στην εκπαίδευση τους εκπαιδευτικούς, τους γονείς και τα παιδιά.

Εξετάσεις δεν σημαίνει αντικειμενικότητα…

Τα θέματα που μπαίνουν σε πανελλαδικό επίπεδο για την υποτιθέμενη αντικειμενικότητα των εξετάσεων PISA δεν παίρνουν υπόψη τις ιδιαιτερότητες, τις πολύ διαφορετικές ανάγκες ή δυσκολίες που έχει το κάθε παιδί και το κάθε σχολείο. Αλήθεια πόσο αντικειμενικές θα είναι οι επιδόσεις των μαθητών και μαθητριών μας στα σχολεία του κέντρου της Αθήνας, όταν στις περισσότερες περιπτώσεις δεν έχουν τα ελληνικά ως μητρική γλώσσα; Δεν υπάρχουν «μετρήσιμα, αξιόπιστα και αντιπροσωπευτικά» αποτελέσματα όπως ισχυρίζεται το Υπουργείο Παιδείας. Εκπαιδευτικοί και γονείς γνωρίζουμε πολύ καλά ότι ολόπλευρη μόρφωση, στάσεις ζωής, κοινότητα και προσωπικότητα δεν μπορούν και δεν πρέπει να μετρηθούν.

… αλλά άγχος, ανταγωνισμός, αποκλεισμός

Οι εξετάσεις τύπου PISA δημιουργούν άγχος και ματαίωση, ξεχωρίζοντας τους μαθητές σε «ικανούς» και «μη ικανούς», τα σχολεία σε «καλά» και «κακά». Η κατάταξη των σχολείων γεννάει ανταγωνισμό και αποκλεισμούς. Τα «δύσκολα» παιδιά, τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες ή με «προβλήματα» συμπεριφοράς δεν θα είναι πια μια πρόκληση κι ένα χρέος για το σχολείο και την κοινωνία, θα είναι ένα εμπόδιο.

Αξιολόγηση και μέτρηση δεν σημαίνει βελτίωση αλλά διάλυση του δημόσιου σχολείου

Κανένα σύστημα δεν μπορεί να βελτιωθεί αν δεν ικανοποιούνται αυτά που χρόνια τώρα και εσείς οι γονείς και εμείς οι εκπαιδευτικοί διεκδικούμε. Μάλιστα τα ίδια τα συμπεράσματα των «ειδικών» του ΟΟΣΑ τα προηγούμενα χρόνια παραδέχονται ότι οι χαμηλές μαθητικές επιδόσεις αντιμετωπίζονται με αύξηση της χρηματοδότησης για την ενίσχυση των εκπαιδευτικών συστημάτων σε προσωπικό και υποδομές. Οι εκπαιδευτικοί δεν θα σταματήσουμε να αγωνιζόμαστε για λιγότερα παιδιά στην τάξη, μόνιμο και σταθερό εκπαιδευτικό προσωπικό, δομές που θα υποστηρίζουν τις ανάγκες των μαθητών μας, γενναία χρηματοδότηση, παιδαγωγική ελευθερία, βιβλία και προγράμματα σπουδών που θα κάνουν τα παιδιά να αγαπούν τη γνώση.

Θα πρέπει όλοι μαζί να αντιδράσουμε και να διεκδικήσουμε πραγματική αναβάθμιση της δημόσιας εκπαίδευσης.

Γι’ αυτό σας καλούμε να αποδοκιμάσετε αυτές τις εξετάσεις. Εμείς από τη δική μας πλευρά, μέσα από τα εκπαιδευτικά μας σωματεία και εσείς από τη δική σας, με τη δυνατότητα που έχετε να αποτρέψετε τη συμμετοχή των παιδιών σας, χωρίς καμία συνέπεια για εσάς ή εκείνα, πρέπει να ματαιώσουμε τη διεξαγωγή τους.

Γιατί θέλουμε ένα σχολείο για όλα τα παιδιά, που θα μορφώνει ολόπλευρα και ουσιαστικά, που δεν «θα διδάσκει για το τεστ», που δεν θα στερεί τη χαρά. Γιατί δεν θέλουμε να γίνει και ο διαγωνισμός PISA άλλος ένας τρόπος που θα χωρίζει σε κατηγορίες μαθητές και σχολεία, που θα ανοίγει τον δρόμο για ακόμα περισσότερους αποκλεισμούς και διακρίσεις.

ΚΑΛΟΥΜΕ
ΣΕ ΑΠΕΡΓΙΑ ΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΚΑΙ ΑΠΟΧΗ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤ(ΡΙ)ΩΝ ΑΠΟ ΤΙΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ PISA
ΣΕ ΣΥΓΚΕΝΤΡΩΣΕΙΣ ΚΑΙ ΚΙΝΗΤΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΕΞΩ ΑΠΟ ΤΑ ΣΧΟΛΕΙΑ
ΜΠΛΟΚΟ ΣΤΙΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ PISA ΑΠΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥΣ, ΜΑΘΗΤ(ΡΙ)ΕΣ, ΓΟΝΕΙΣ
ΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΟΛΑ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ
ΧΑΡΑ, ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ, ΓΝΩΣΗ, ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ

Δ.Σ. ΕΛΜΕ ΘΕΣΠΡΩΤΙΑΣ

 

In this article

Join the Conversation