Η κλιματική κρίση, οι ανισότητες, η ψηφιοποίηση, η ιστορία και η σύγχρονη γεωπολιτική της ενέργειας αναλύθηκαν κατά τη διάρκεια της παρουσίασης του βιβλίου «Ο Δίδυμος Καπιταλισμός» στις 3/1/2023.
Η εκδήλωση διοργανώθηκε από τις εκδόσεις Κομνηνός και το βιβλιοπωλείο Πλους στη Νέα Σκηνή του Δημοτικού Θεάτρου Κέρκυρας, ενώ ακολούθησε συζήτηση με το κοινό.
Το βιβλίο παρουσίασαν ο Αλέκος Αυλωνίτης, κοινοβουλευτικός τομεάρχης Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, βουλευτής Κέρκυρας του ΣΥΡΙΖΑ – ΠΣ, η δημοσιογράφος Βάσω Γκόρου και η συγγραφέας, Msc Κοινωνιολογίας, Άννα Στεργίου, ενώ την εκδήλωση και τη συζήτηση συντόνισε η εκπαιδευτικός Κέλλυ Στεργίου.
Ο Αλέκος Αυλωνίτης αναφέρθηκε διεξοδικά στο γεγονός ότι η Άννα Στεργίου φέρνει νέα εννοιολογικά εργαλεία στην αριστερά και δημιουργεί ερωτήματα για το πώς αντιλαμβάνονται οι άνθρωποι αυτή τη δίδυμη καπιταλιστική μετάβαση, ως προς την πράσινη ενέργεια και την ψηφιακή κοινωνιολογία, η οποία ανοίγει νέες προοπτικές αλλά δημιουργεί νέα ζητήματα και διευρύνει το πλέγμα των κοινωνικών ανισοτήτων, ιδίως για τους πιο αδύναμους και τις γυναίκες.
Εξήγησε πως οι υποδομές πρέπει ν΄αλλάξουν, καθώς επηρεάζονται από την κλιματική κρίση. Σημείωσε πως τα λιμάνια γίνονται «πράσινα» αλλά την ίδια στιγμή η ψηφιοποίηση επηρεάζει και το επάγγελμα του ναυτικού. Εξήγησε πως το βιβλίο προβληματίζει γιατί η ψηφιοποίηση φέρνει αλλαγές στο ναυτικό επάγγελμα και στον τουρισμό. Τόνισε πως ο νέος ναυτικός πρέπει και να μάθει τις νέες τεχνολογίες αλλά και οι ακαδημίες εμπορικού ναυτικού να εξειδικευτούν σε νέα πεδία, αντί να υποβαθμιστούν, όπως επιχειρεί η κυβέρνηση, διότι τα επόμενα χρόνια τα υπολογιστικά συστήματα θα μειώσουν τις θέσεις εργασίας και στο ναυτικό επάγγελμα.
Ο κ. Αυλωνίτης τόνισε πως η ψηφιοποίηση δημιουργεί νέα ζητήματα πάνω στην ελευθερία των ανθρώπων, μέσα από τις παρακολουθήσεις και σημείωσε το ζήτημα της ισότητας των πολιτών, που είναι ζήτημα δημοκρατίας. Τόνισε μάλιστα ότι ενώ έχει αποδειχτεί περίτρανα το θέμα των παρακολουθήσεων και μέσα από την εξεταστική επιτροπή τα μέσα μαζικής ενημέρωσης εξακολουθούν να το υποβαθμίζουν.
Η δημοσιογράφος Βάσω Γκόρου αναφέρθηκε διεξοδικά στους ορίζοντες που ανοίγει το βιβλίο πάνω στην δίδυμο μετασχηματισμό της κοινωνίας, μέσω του πράσινου και ψηφιακού πλούτου, που επηρεάζει συνολικά και σε τοπικό και σε περιφερειακό και σε διεθνές επίπεδο.
Η κ. Γκόρου εξήγησε πως το βιβλίο είναι επιστημονικό, διότι δημιουργεί νέα ορολογία και αναλύει τη νέα πραγματικότητα, που κινείται και στον πραγματικό και στον υβριδικό και στον εικονικό κόσμο. Αναφέρεται δηλαδή στη μετατροπή του ιδιωτικού χώρου περιστασιακά σε δημόσιο, στην ψηφιακή οικογένεια στην ψηφιακή παρακολούθηση, στην ψηφιοποίηση των επαγγελμάτων αλλά και στο γεγονός ότι οι γυναίκες μένουν πίσω σ΄αυτή τη μετάβαση, όπως αναλύεται διεξοδικά στο βιβλίο. Χαρακτηριστικά ανέφερε ότι όταν εκείνη ξεκινούσε το μεταπτυχιακό της μόλις 5 γυναίκες στον κόσμο είχαν ασχοληθεί με το hardware.
Η κ. Η Γκόρου σημείωσε ότι η συγγραφέας έχει χαρακτηριστεί ως «σκαπανέας της Κοινωνιολογίας», διότι προσπαθεί να αναλύσει τη σύγχρονη πραγματικότητα μέσα από τη σκοπιά της επιστήμης της Κοινωνιολογίας. Ανήκει στους νεομαρξιστές, οι οποίοι ενσωματώνουν στη σύγχρονη κοινωνιολογική θεωρία, κλασικά εργαλεία του μαρξισμού αλλά και σύγχρονες θεωρίες, που προκύπτουν από τα οικολογικά κινήματα, το φεμινιστικό κίνημα κ.ά.
Η Θεσπρωτή, Άννα Στεργίου, Msc Κοινωνιολογίας, δημοσιογράφος και συγγραφέας του βιβλίου «Ο δίδυμος Καπιταλισμός» αναφέρθηκε διεξοδικά στο θέμα της σύγχρονης αριστεράς και των εννοιολογικών εργαλείων, που χρησιμοποιεί. Τόνισε ότι η αριστερά δεν μπορεί να μείνει εγκλωβισμένοι στο αριστερός ίσον πένητας αλλά να δώσει διέξοδο στα κοινωνικά στρώματα, που πιέζονται αφόρητα κι αναζητούν μερικές φορές λύσεις ακόμη και σε ακραίους. Σημείωσε ότι ο καπιταλισμός έχει πετύχει στο να κάνει τους ανθρώπους να ονειρεύονται την ευτυχία μέσα από λύση των οικονομικών τους αδιεξόδων αλλά η Σταχτοπούτα που παίρνει το βασιλόπουλο είναι μία ενώ οι υπόλοιπες 99 απλώς ζουν ή φυτοζωούν. Τόνισε ότι η σύγχρονη αριστερά πρέπει να στοχεύει στη μείωση των ανισοτήτων και στην αλλαγή παραδείγματος ως προς την κοινωνία, η οποία θέλει να ζει, να εργάζεται και ν΄ αμείβεται αξιοπρεπώς.