«Ώδινεν όρος έτεκεν μυν» : Με ΣΔΙΤ οι νέοι οδικοί άξονες στην Ήπειρο
Οι Συμπράξεις Δημοσίου Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ), αυτό το περίφημο νεοφιλελεύθερο εργαλείο που προτείνουν ο ΟΟΣΑ, η ΕΕ, το ΔΝΤ, η ΕΚΤ, προκρίνεται τελικά για τους οδικούς άξονες της Ηπείρου. Αυτό προέκυψε από τη δίωρη συζήτηση του Υφυπουργού Μεταφορών κ.Ταχιάου και του Περιφερειάρχη Ηπείρου. Πρόκειται για μια ευθυγράμμιση με την πολιτική της παραχώρησης όλων των αυτοκινητόδρομων της χώρας, στο μεγάλο ιδιωτικό κεφάλαιο, εγχώριο και ξένο, που οδηγεί σε υπέρογκα διόδια, καθιστώντας τους απροσπέλαστους για τους πληττόμενους από την διαρκή λιτότητα πολίτες αυτής της χώρας.
Οι μεγάλες εταιρείες, με ελάχιστα ίδια κεφάλαια, με επιδοτήσεις και με δάνεια με εγγυημένα από το κράτος, με αλλεπάλληλες τροποποιήσεις των συμβάσεων παραχώρησης, συμπληρωματικές συμβάσεις, παρατάσεις και αποζημιώσεις, κατασκευάζουν έργα (δρόμους, νοσοκομεία, σχολεία κλπ.), που τα νέμονται για δεκαετίες, με υψηλό το αντίτιμο λειτουργίας και χρήσης, που το πληρώνει ο λαός.
Και ενώ η Περιφέρεια της Ηπείρου παραμένει, με σοβαρά προβλήματα στο εθνικό, επαρχιακό και δημοτικό δίκτυο, με ημιτελές το οδικό δίκτυο βασικών αξόνων (Ιωάννινα – Κακαβιά, Πρέβεζα – Ιονία, Πρέβεζα – Ηγουμενίτσα, Ηγουμενίτσα – Μαυρομάτι), που καθιστά «μετέωρη» και ημιτελή την κατασκευή της «Ιονίας», της «Αμβρακίας», χωρίς κάθετους άξονες την «Εγνατία» στην περιοχή της Ηπείρου, ο «αρμόδιος» υφυπουργός Υποδομών κ. Ταχιάος* ανερυθρίαστα δήλωσε ότι δεν υπάρχουν «λεφτόδεντρα», χρήματα δηλαδή, για τους οδικούς άξονες της Ηπείρου
Ποιος είδε τότε τον κ. Περιφερειάρχη και δεν φοβήθηκε. Στο Συνέδριο της ΕΝΠΕ, ξιφούλκησε κατά του κ. Ταχιάου : «Έρχεται ο αρμόδιος υφυπουργός και λέει ότι δεν έχει λεφτόδεντρο… Μα ήταν δική του υποχρέωση οι δρόμοι… Τις δεσμεύσεις από το 2007 τις ξεχνάν.. Είναι σαν μας θεωρούν Αλβανία εδώ… Αν συνεχίσουμε με αυτές τις συμπεριφορές θα βρεθούμε σε πολύ δύσκολες καταστάσεις…» (η υπογράμμιση δική μας).
Προγραμματίστηκαν ραντεβού, για να λύσουν την «παρεξήγηση», που δεν μπόρεσαν να γίνουν. Τελικά το ραντεβού έγινε και ο «θησαυρός»; «Άνθρακες». «Η παρεξήγηση λύθηκε». Ο Ταχιάος παρέμεινε στις απόψεις του και το «φάρμακο» βρέθηκε. Με ΣΔΙΤ η κατασκευή των οδικών αξόνων της Ηπείρου. «Πρέπει να καταλάβουν οι χρήστες ότι αξίζει να δώσει κανείς ένα μικρό αντίτιμο όταν έχει ένα δρόμο καλό στη διάθεσή του που τον γλιτώνει από χάσιμο χρόνου και πολλά έξοδα. Ο δικός μας δε ρόλος είναι να κρατάμε όσο μπορούμε χαμηλό το κόστος των διελεύσεων», δήλωσε ο κ. Ταχιάος. (Τώρα πόσο χαμηλό το κρατάνε, φάνηκε από τις πρόσφατες αυξήσεις και τα «μπόνους» που έδωσαν στις εταιρείες για διαφυγόντα κέρδη κατά την περίοδο της πανδημίας).
Δηλαδή δεν πειράζει αν πηγαίνουμε από Ηγουμενίτσα ή Πρέβεζα για την Πάργα ή από την Ηγουμενίτσα για Σαγιάδα – Μαυρομάτι ή από τα Γιάννινα στο Καλπάκι και πληρώνουμε μετωπικά διόδια, ας αφήσουμε που τώρα έχουν «ανακαλυφθεί» και τα πλευρικά και μπορεί με τέτοια πλευρικά διόδια να πηγαίνουμε για Σύβοτα, Πέρδικα, ή ακόμη για Παραμυθιά ή Κόνιτσα, όσο για το Φιλιάτι … λείπει εντελώς από το σχεδιασμό.
Έτσι ο κ. Ταχιάος έφυγε ήρεμος διευκρινίζοντας ότι «ήταν εντυπωσιακά πραγματικά σοβαρή η κουβέντα την οποία κάναμε». Τζάμπα τρόμαξε ο άνθρωπος.
Και «νάσου σαν λαγός», είχε προηγηθεί ο πρώην υπουργός και βουλευτής της ΝΔ και υποψήφιος Δήμαρχος, με το πολλά υποσχόμενο τίτλο «Μαζί για την Ηγουμενίτσα», κ. Αντ. Μπέζας. Γνωστός για τις νεοφιλελεύθερες απόψεις του, ήταν αυτός «πρώτος» που πρότεινε την κατασκευή των οδικών αξόνων με ΣΔΙΤ, μετά από την εμβριθή ανάλυση ότι όλες οι πόρτες για τα χρηματοδοτικά προγράμματα είναι κλειστές μέχρι το 2030. «Γιατί δεν λέμε την αλήθεια στους πολίτες για τους οδικούς άξονες της Ηπείρου (αλήθεια που την είπε, αλλά με «ωμό πολιτικό τρόπο», ο Υφυπουργός Υποδομών κ. Ταχιάος);» αναρωτήθηκε, (η υπογράμμιση δική μας).
Θα επικαλεστούν ότι έγινε ο διαγωνισμός για τον άξονα Ιωάννινα – Κακαβιά, μόνον που αυτός δεν θα έχει τα χαρακτηριστικά της «Ιονίας οδού» (τετράϊχνος) σαν συνέχεια αυτής, αλλά υποδεέστερο (τρίιχνος), πράγμα που θα τον καταστήσει λιγότερο ασφαλή και σε μικρό χρονικό διάστημα ξεπερασμένο.
Θα μας απαντήσουν επίσης ότι μπορεί να εξασφαλιστεί για τους ντόπιους «ελεύθερη διέλευση», όπως ισχύει μόνον για δημότες σε συγκεκριμένους σταθμούς και μόνον στην υπό κρατική διαχείριση «Εγνατία Οδό». Όμως τίποτε δεν είναι σίγουρο αν περάσουν στους ιδιώτες. Είδαμε πως κλείστηκε τμήμα του παραλιακού πάρκινγκ στο Λιμάνι της Ηγουμενίτσας, μόλις το αγόρασε ο Γκριμάλντι και πως οι παραλιακοί χώροι σε Σαγιάδα, Σύβοτα και Πλαταριά προσωρινά και προφορικά αφέθηκαν στους μαγαζάτορες των περιοχών αυτών.
Μήπως θα περίμενε κανένας διεκδικητικό πνεύμα για ασφαλείς δρόμους χωρίς διόδια από όλους αυτούς τους αιρετούς, που μέσα από τις διαρκείς μεταρρυθμίσεις (Καποδίστριας, Κλεισθένης, Καλλικράτης) έχουν γίνει μακρύ χέρι του κράτους, σε τοπικό κράτος; Όχι βέβαια. Αλλά τόση ωμότητα και τόσο θέατρο;
Αυτού του είδους την «ανάπτυξη», που όλοι προεκλογικά εξήγγειλαν, θα μας φέρουν…
Και αλήθεια οι απερχόμενοι δήμαρχοι, αλλά οι «ερχόμενοι» διαφωνούν ή συμφωνούν δια της σιωπής τους;
Το ζήτημα είναι τι θα μπορέσουμε να κάνουμε εμείς, οι πολίτες, ο λαός, το κίνημα, σε μια διεκδικητική, αγωνιστική κατεύθυνση για ασφαλείς δρόμους χωρίς διόδια.
*Ο κ. Ταχιάος είναι αποτυχημένος υποψήφιος δήμαρχος Θεσσαλονίκης, με την επίσημη στήριξη της Νέας Δημοκρατίας το 2019, διορισμένος πρώην Πρόεδρος της «Αττικό Μετρό Α.Ε.», με αποφασιστική συμβολή στην αφαίρεση των αρχαιοτήτων από το Σταθμό του Μετρό στην οδό Βενιζέλου στη Θεσσαλονίκη και στην κατασκευή του Σταθμό της «Αττικό Μετρό» στην Πλατεία Εξαρχείων, σύμβουλος για χρόνια του έργου αγωγού φυσικού αερίου ΤΑΡ και τώρα διορισμένος υφυπουργός.