Τη συμβολή δημιουργικών πρωτοβουλιών που γίνονται από μαθητές και απευθύνονται σε μαθητές με σκοπό την ενημέρωση και την ευαισθητοποίηση για το φαινόμενο του εκφοβισμού στο σχολικό περιβάλλον, υπογράμμισε ο Βασίλης Γιόγιακας χαιρετίζοντας ως εκπρόσωπος του Προέδρου της Βουλής των Ελλήνων την εκδήλωση της Βιβλιοθήκης της Βουλής και της Εθνικής Αρχής Διαφάνειας για τον 2ο Πανελλήνιο Διαγωνισμό Μαθητικής Δημιουργίας με θέμα «Όχι στη βία, ναι στη φιλία. Κάνε block στον εκφοβισμό».
Στο διαγωνισμό συμμετείχαν 1.975 μαθητές και μαθήτριες από 176 σχολεία όλης της χώρας, με 1.184 ατομικά και ομαδικά έργα.
Στην εκδήλωση η οποία με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα του Παιδιού πραγματοποιήθηκε στο κτίριο του πρώην Καπνεργοστασίου επί της οδού Λένορμαν στην Αθήνα, βραβεύθηκαν 12 μαθητικά έργα τα οποία διακρίθηκαν και εγκαινιάστηκε έκθεση ζωγραφικής με 120 έργα μαθητών και μαθητριών. Ακολουθεί το κείμενο του χαιρετισμού του βουλευτή Θεσπρωτίας και Προέδρου της Επιτροπής Βιβλιοθήκης της Βουλής των Ελλήνων:
Κυρίες Υπουργοί,
Κύριε Γενικέ,
Κυρία Διοικήτρια της Εθνικής Αρχής Διαφάνειας,
Είναι τιμή και χαρά που μου δίνεται η ευκαιρία να χαιρετίσω τη σημερινή εκδήλωση, με την ιδιότητα του Προέδρου της Επιτροπής Βιβλιοθήκης της Βουλής και εκπροσωπώντας τον Πρόεδρο της Βουλής των Ελλήνων κύριο Κωνσταντίνο Τασούλα.
Πόσο μάλλον όταν πρωτοβουλίες όπως η κοινή δράση της Εθνικής Αρχής Διαφάνειας και της Βιβλιοθήκης της Βουλής δίνουν την αφορμή να μιλήσουμε για ένα φαινόμενο που αφορά κάθε χώρα και, θα έλεγα, κάθε σχολείο.
Γιατί φαίνεται ότι οι περισσότεροι μαθητές έχουν εμπλακεί σε περιστατικό εκφοβισμού, κάποια στιγμή στη σχολική τους ζωή, με τον έναν ή τον άλλο τρόπο.
Όχι απαραίτητα ως θύματα ή θύτες, αλλά ως αυτόπτες μάρτυρες ή ακόμα ως εμπιστευτικοί αποδέκτες μιας τέτοιας πληροφορίας.
Νεότερες έρευνες δείχνουν ωστόσο ότι τα περιστατικά σχολικού εκφοβισμού στη χώρα μας είναι λιγότερο συχνά σε σχέση με άλλες χώρες και ότι διάφοροι δείκτες σχετικά με τον κατ’ επανάληψη εκφοβισμό έχουν μειωθεί σε σύγκριση με τις αρχές της προηγούμενης δεκαετίας.
Από την ανάλυση των στοιχείων που έχουμε στη διάθεσή μας μπορούμε να πούμε ότι υπάρχουν και άλλα καλά νέα:
Μπορούμε να βοηθήσουμε αποτελεσματικά τα παιδιά μας.
Μπορούμε να μάθουμε στα παιδιά μας να εκφράζονται και να διαχειρίζονται τα συναισθήματά τους.
Να κατανοούν γιατί και πως πυροδοτούνται οι εκφοβιστικές συμπεριφορές μέσα στο σχολείο.
Υπάρχουν τρόποι να προλάβουμε επιθετικές συμπεριφορές που σχετίζονται με τον σχολικό εκφοβισμό.
Μέσα από τη μαθησιακή εμπειρία, τα παιδιά μας μπορούν να αναπτύξουν τέτοιες δεξιότητες.
Αυτά, λοιπόν, τα καλά νέα έρχεται να επιβεβαιώσει ο 2ος Πανελλήνιος Διαγωνισμός Μαθητικής Δημιουργίας με θέμα «Όχι στη βία, ναι στη φιλία. Κάνε block στον εκφοβισμό».
Γιατί, τι άλλο από καλή είδηση μπορεί να είναι μια πρωτοβουλία που στέλνει το μήνυμα της καταδίκης του σχολικού εκφοβισμού;
Τι άλλο από καλή είδηση μπορεί να είναι η ευκαιρία που δίνεται στους μαθητές να εκφραστούν μέσα από μια δημιουργική δραστηριότητα;
Να εκφράσουν ιδέες, στάσεις, συναισθήματα.
Με τρόπους που ίσως δεν θα μπορούσαν να εκφράσουν με λέξεις…
Όμως, πέρα από μέσο έκφρασης, η ζωγραφική γίνεται εδώ και εργαλείο μάθησης.
Μάθησης κοινωνικής, μάθησης συναισθηματικής.
Και αυτή η διαδικασία της μάθησης δεν αφορά μόνο τους δημιουργούς των έργων.
Αφορά επίσης τους αποδέκτες τους, το κοινό που θα εκτεθεί στο περιεχόμενό τους και θα το ερμηνεύσει με τα δικά του φίλτρα.
Αφορά πρώτα και κυρίως τους ίδιους τους μαθητές.
Είναι, δηλαδή, περιεχόμενο φτιαγμένο από μαθητές. Για μαθητές.
Και αυτό το στοιχείο, θεωρώ, μπορεί να κάνει τα μηνύματα των δημιουργών, των παιδιών μας, πολύ πιο δυνατά, πολύ πιο επιδραστικά.
Με λίγα λόγια, έχουμε εδώ ένα υλικό το οποίο μπορεί να εμπνεύσει, όχι μία, αλλά περισσότερες καμπάνιες επικοινωνίας για το θέμα του σχολικού εκφοβισμού.
Μια έκθεση ζωγραφικής που, ενώ αποτελεί η ίδια δράση ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης, φέρει επίσης το πρωτογενές υλικό για άλλες δράσεις, με ανάλογους σκοπούς!
Κυρίες και κύριοι,
Δεν είναι τυχαίο ότι η σημερινή εκδήλωση συνυπογράφεται από τη Βιβλιοθήκη της Βουλής.
Δεν είναι τυχαίο γιατί εδώ και κάποια χρόνια έχει να επιδείξει σημαντικό έργο στην ενημέρωση και την ευαισθητοποίηση μαθητών, εκπαιδευτικών και γονιών σε μια από τις πιο συχνές μορφές σχολικού εκφοβισμού, τον λεκτικό εκφοβισμό.
Σχεδιάζοντας ένα βιωματικό εργαστήριο για τον λεκτικό εκφοβισμό στο σχολικό περιβάλλον, με τίτλο «Λέξεις που πληγώνουν, λέξεις που χαμογελούν».
Δημιουργώντας κατάλληλο εκπαιδευτικό υλικό και οδηγίες εφαρμογής του προς τους εκπαιδευτικούς.
Μέσα από δραστηριότητες ομαδικής συνεργασίας, υπό την εποπτεία και τον συντονισμό των εκπαιδευτικών, τα παιδιά ενημερώνονται σε θέματα που σχετίζονται με τη λεκτική βία, τις διακρίσεις και τη διαφορετικότητα.
Μάλιστα το εκπαιδευτικό αυτό πρόγραμμα φιλοξενείται και στο κτίριο που βρισκόμαστε σήμερα, δύο φορές την εβδομάδα, και απευθύνεται σε μαθητές, από την τελευταία τάξη του δημοτικού, μέχρι και αυτή του λυκείου.
Η συνεισφορά, επομένως, της Βιβλιοθήκης της Βουλής σε θέματα εκφοβισμού στα σχολεία έχει παρελθόν, έχει παρόν και είμαι βέβαιος ότι θα έχει και μέλλον.
Πριν κλείσω, θα ήθελα να σταθώ σε δύο ακόμα στοιχεία αυτού του 2ου Πανελλήνιου Μαθητικού Διαγωνισμού:
Το ένα είναι η μαζική συμμετοχή σχολείων και μαθητών.
Το άλλο, που ως βουλευτής Θεσπρωτίας δεν θα μπορούσα να παραλείψω, είναι ότι 7 στα 10 σχολεία είναι από την περιφέρεια.
Εύχομαι ο θεσμός, και απευθύνομαι στην αξιότιμη Διοικήτρια της Εθνικής Αρχής Διαφάνειας κυρία Ρογκάκου, να έχει συνέχεια, και να ανοίξει τα φτερά του σε ακόμα περισσότερα σχολεία.
Με αυτές τις σκέψεις, θέλω να συγχαρώ πρώτα απ’ όλα τους μαθητές, όσους βραβεύονται, όσους θα δουν τα έργα τους να εκτίθενται αλλά και όλους όσοι συμμετείχαν.
Πολλά συγχαρητήρια αξίζουν, δίχως άλλο, σε εκπαιδευτικούς και γονείς που αγκάλιασαν την προσπάθεια, και βεβαίως στην Εθνική Αρχή Διαφάνειας και τη Βιβλιοθήκη της Βουλής των Ελλήνων.
Όπως έγραψε η κυρία Μαρία Καμηλάκη στον οδηγό του βιωματικού εργαστηρίου για τον λεκτικό εκφοβισμό – ας αφιερώσουμε τη σημερινή εκδήλωση στα παιδιά που έχουν δικαίωμα να μη μεγαλώσουν απότομα.
Join the Conversation