Θέλω να ευχαριστήσω τη διοίκηση του Οργανισμού Λιμένος Ηγουμενίτσας για την πρόσκληση και για τη δυνατότητα να απευθύνω ένα σύντομο χαιρετισμό, καθώς λόγω συμμετοχής μου σε αποστολή της Βουλής στο εξωτερικό δεν είναι δυνατόν να είμαι μαζί σας.
Η σημερινή εκδήλωση γίνεται λίγες μέρες μετά την επιλογή του Προτιμητέου Επενδυτή για την παραχώρηση του 67% των μετοχών του ΟΛΗΓ, έναντι τιμήματος 84,17 εκατομμυρίων ευρώ.
Θα μου επιτρέψετε να επαναλάβω, και με αυτή την ευκαιρία, ότι το τίμημα ξεπέρασε κάθε προσδοκία, κάθε εκτίμηση.
Αξίζει να συγκρατήσουμε ότι το ποσό αναλογεί στο ένα τέταρτο της αποτίμησης του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς – που είναι 360 εκατομμύρια ευρώ – ο οποίος όμως έχει 25 φορές μεγαλύτερο τζίρο.
Το ποσό επίσης ισοδυναμεί με 53 φορές τα κέρδη προ φόρων του ΟΛΗΓ το 2019, που ήταν η τελευταία χρονιά πριν την πανδημία.
Το ύψος του τιμήματος λέει πολλά για την προοπτική, για τη δυναμική ανάπτυξης που έχει ο ΟΛΗΓ με τη συμβολή του ιδιώτη επενδυτή.
Λέει πολλά για την κομβική θέση του λιμανιού της Ηγουμενίτσας στο θαλάσσιο διάδρομο της Νοτιοανατολικής Ευρώπης που συνδέει την Αδριατική Θάλασσα με την Ανατολική Μεσόγειο και την Κύπρο, αλλά και την κομβική θέση του στο κεντρικό δίκτυο του Διευρωπαϊκού Δικτύου Μεταφορών.
Όσοι, επομένως, συγκρίνουν το ποσό του τιμήματος με άσχετα μεγέθη – όπως το συνολικό ποσό των επενδύσεων που έχουν γίνει μέχρι σήμερα στο λιμάνι – είτε δεν γνωρίζουν με ποιο τρόπο αποτιμάται η αξία τέτοιων υποδομών σε ανάλογες περιπτώσεις, είτε επιδιώκουν να παραπλανήσουν, για προφανείς σκοπούς…
Άγνοια ή δόλος κρύβεται επίσης όταν δεν λέγεται ότι, μέσα από την απόκτηση του πλειοψηφικού πακέτου μετοχών, ο επενδυτής έχει δικαιώματα χρήσης και λειτουργίας γηπέδων, κτιρίων και εγκαταστάσεων της χερσαίας λιμενικής ζώνης.
Όχι δικαιώματα κυριότητας!
Όπως είχε πει ο κύριος Πλακιωτάκης σε επίσκεψή του στο λιμάνι της Ηγουμενίτσας τον Φεβρουάριο του 2020, «δεν μιλάμε για πώληση, άλλα για ενοίκιο».
Παράλληλα με την άστοχη κριτική για το τίμημα της παραχώρησης – ή ακριβώς επειδή η κριτική αυτή δεν έχει σοβαρή οικονομική βάση – ξεκίνησε πάλι η κινδυνολογία για τα τμήματα της Χερσαίας Ζώνης Λιμένα που δεν εξυπηρετούν λιμενικές δραστηριότητες.
Γνωρίζετε – τουλάχιστον οι περισσότεροι – ότι εδώ και 3 χρόνια γίνεται μια πρωτοφανής προσπάθεια για την αδειοδότηση, τη νομιμοποίηση, τον επανακαθορισμό του αιγιαλού και τελικά τον αποχαρακτηρισμό συγκεκριμένων εκτάσεων με σκοπό να αποδοθούν στον Δήμο Ηγουμενίτσας και την τοπική κοινωνία.
Με επίμονες και συντονισμένες ενέργειες των δημοτικών αρχών, των διοικήσεων του ΟΛΗΓ και του ΤΑΙΠΕΔ, της Γενικής Γραμματείας Δημόσιας Περιουσίας, της Κτηματικής Υπηρεσίας Θεσπρωτίας και της Γενικής Γραμματείας Λιμένων, Λιμενικής Πολιτικής και Ναυτιλιακών Επενδύσεων.
Στο πρόσωπο του κυρίου Κυριαζόπουλου – που έχω πληροφορηθεί ότι είναι παρών – θέλω να ευχαριστήσω και με αυτή την ευκαιρία την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής.
Η ουσία είναι ότι στην τροποποίηση της σύμβασης παραχώρησης μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και του ΟΛΗΓ έχουν εξαιρεθεί οι χώροι στους οποίους δεν παρέχονται λιμενικές υπηρεσίες και οι οποίοι είχαν ζητηθεί από τους Δήμους Ηγουμενίτσας και Φιλιατών.
Έχουν εξαιρεθεί ώστε να αποδοθούν νόμιμα και χωρίς προβλήματα στους συμπολίτες μας!
Είναι κρίμα που – ενώ λύνεται μια εκκρεμότητα και ικανοποιείται ένα δίκαιο αίτημα πολλών χρόνων – κάποιοι εξακολουθούν να βλέπουν «φαντάσματα»…
Κύριες και κύριοι,
Στις θετικές εξελίξεις σχετικά με τη διαγωνιστική διαδικασία και την απόδοση τμημάτων της Χερσαίας Ζώνης στην τοπική κοινωνία έρχεται να προστεθεί η ολοκλήρωση – τον επόμενο μήνα – του Προγράμματος ALFION για την ενεργειακή αναβάθμιση του Λιμένα Ηγουμενίτσας.
Είμαστε περήφανοι που το λιμάνι της πόλης μας είναι το πρώτο στην Ελλάδα και ίσως το πρώτο στην Αδριατική Θάλασσα που διαθέτει ένα ολοκληρωμένο σχέδιο για την μετατροπή του σε Λιμένα Μηδενικού Αποτυπώματος.
Με έτοιμες όλες τις απαιτούμενες οριστικές μελέτες για την υλοποίηση κάθε μίας προβλεπόμενης δράσης, το σχέδιο έχει σκοπό την παραγωγή ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές, τη χρήση τεχνολογιών φιλικών προς το περιβάλλον τεχνολογιών, τη μείωση ενεργοβόρων δραστηριοτήτων, την ελαχιστοποίηση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος και την αύξηση της ενεργειακής απόδοσης του λιμένα.
Μια πρωτοβουλία που βάζει το λιμάνι της Ηγουμενίτσας σε τροχιά επίτευξης των στόχων για μείωση των εκπομπών αερίων ρύπων κατά 50% έως το 2030 και κατά 90% έως το 2050.
Μια πρωτοβουλία για την οποία αξίζουν, αναμφίβολα, συγχαρητήρια στη διοίκηση του Οργανισμού Λιμένα Ηγουμενίτσας και σε όλους τους συντελεστές του προγράμματος.
Με αυτά τα λόγια, εύχομαι κάθε επιτυχία στο συνέδριο και ευελπιστώ ότι σε μερικά χρόνια από σήμερα το λιμάνι της πόλης μας θα κατέχει σημαντική θέση μεταξύ των «πράσινων» λιμενικών υποδομών της Ευρώπης.
Join the Conversation