Με την ανάδειξη του προτιμητέου παραχωρησιούχου του Λιμένα Ηγουμενίτσας, μέσω της διαδικασίας των βελτιωτικών προσφορών, δεν ξημέρωσε ούτε «μαύρη» αλλά ούτε και «άσπρη» ημέρα για την Ηγουμενίτσα. Ξημέρωσε μια διαφορετική ημέρα για την οποία δεν χρειάζονται πανηγυρισμοί. Η αντίληψη του να βλέπουμε στην πολιτική τα πράγματα είτε «άσπρα» είτε «μαύρα», οδηγεί τις περισσότερες φορές σε αδιέξοδα. Εξάλλου, όπως είπε και ο κινέζος πολιτικός Ντένγκ Σιάο- Πινγκ, «Δεν έχει σημασία αν η γάτα είναι άσπρη ή μαύρη, αρκεί να πιάνει τα ποντίκια», να υπάρχουν δηλαδή αποτελέσματα. Και για να δούμε αν αυτή η διαφορετική ημέρα θα φέρει ένα καλύτερο μέλλον για την Ηγουμενίτσα, τη Θεσπρωτία και την Ήπειρο, το ΤΑΙΠΕΔ και η κυβέρνηση μέσω των αρμόδιων Υπουργείων, πρέπει να δώσουν απαντήσεις σε πολύ συγκεκριμένα ερωτήματα:
-Γιατί δεν έχει ολοκληρωθεί ακόμη ο επανακαθορισμός της Χερσαίας Ζώνης του ΟΛΗΓ ώστε να αφεθούν οριστικά εκτός παραχώρησης τα τμήματα που δεν έχουν σχέση με λιμενικές δραστηριότητες; Σε ποιόν θα αποδοθούν στη συνέχεια αυτά τα τμήματα, με ποιο νομικό καθεστώς (κατά κυριότητα, για χρήση, με μίσθωση κλπ) και με ποια διαδικασία;
-Έχοντας ως δεδομένα ότι το Λιμάνι της Ηγουμενίτσας έχει διαμετακομιστικό ρόλο σε ανθρώπους και εμπορεύματα, συνδέεται με την Εγνατία Οδό και στην παραχώρηση περιλαμβάνονται επιπλέον οι μαρίνες σε Σύβοτα, Πλαταριά, Σαγιάδα, η υπό κατασκευή νέα μαρίνα στην Ηγουμενίτσα καθώς και η θυγατρική εταιρεία του ΟΛΗΓ για το Εμπορευματικό Κέντρο στην Παραμυθιά, ποια ήταν στο πλαίσιο του διαγωνισμού για λογαριασμό του ΤΑΙΠΕΔ η αποτίμηση της αξίας του από τον διεθνή εκτιμητικό οίκο;
-Ποιες άμεσες επενδύσεις, σε ποιες υποδομές, με τι προϋπολογισμό και με ποιο χρονοδιάγραμμα, θα δεσμευθεί να πραγματοποιήσει ο προτιμητέος παραχωρησιούχος για την ανάπτυξη του Λιμένα, της Χερσαίας Ζώνης και του Εμπορευματικού Κέντρου με βάση τη σύμβαση που θα υπογραφεί; Όχι ποιες δηλώνει ο ίδιος ότι προτίθεται να πραγματοποιήσει, αλλά ποιες θα προβλέπονται ρητά στη σύμβαση παραχώρησης.
-Έχουν εξεταστεί και αντιμετωπιστεί τα πιθανά ζητήματα ανταγωνισμού αφού ο διαχειριστής του Λιμένα θα είναι ταυτόχρονα και χρήστης- πελάτης του μέσω της εκτέλεσης δρομολογίων εξωτερικού και εσωτερικού;
-Υπάρχει σχεδιασμός για ένταξη σε χρηματοδοτικά προγράμματα παράλληλων αλλά αναγκαίων έργων, όπως η αναβάθμιση του δρόμου Ηγουμενίτσα- Πλαταριά, η προστασία του Δρεπάνου, η δημιουργία νέων χώρων στάθμευσης στην ευρύτερη περιοχή και η αντιμετώπιση της θαλάσσιας και ατμοσφαιρικής ρύπανσης; Ποια προοπτική προσέλκυσης κίνησης από τα Λιμάνια της Αλβανίας μπορεί να έχει η Ηγουμενίτσα, χωρίς τον κάθετο άξονα της Εγνατίας Οδού Ηγουμενίτσα- Μαυρομμάτι, περιλαμβανομένου του περιφερειακού της Ηγουμενίτσας;
Κανένα μεγάλο επιχειρηματικό εγχείρημα τέτοιου είδους, που επηρεάζει δηλαδή άμεσα τη λειτουργία μιας πόλης, δεν μπορεί να προχωρήσει αν δεν υπάρχει η αποδοχή και η συνεργασία της τοπικής κοινωνίας. Για να οικοδομηθεί μια τέτοια συνεργασία χρειάζονται απαντήσεις στα προηγούμενα ερωτήματα. Από αυτές θα φανεί αν η παραχώρηση έγινε με όρους διασφάλισης της δημόσιας περιουσίας και αν θα λειτουργήσει για τη βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών ώστε το τουριστικό προϊόν να είναι πιο ελκυστικό και να τονωθεί η κυκλοφορία επιβατών και εμπορευμάτων. Παράλληλα, θα φανεί αν οδηγήσει στην ανάπτυξη της τοπικής οικονομίας με τη δημιουργία νέων δραστηριοτήτων και θέσεων εργασίας που θα σχετίζονται με το εμπόριο και τον θαλάσσιο τουρισμό αλλά και το εξίσου σημαντικό, αν θα διαφυλαχθεί το περιβάλλον και η ποιότητα ζωής των κατοίκων της Ηγουμενίτσας από τη μελλοντική αναβαθμισμένη λειτουργία του Λιμένα.
Σε αντίθετη περίπτωση, έστω και τώρα, μόνο μια σοβαρή και τεκμηριωμένη διεκδίκηση μπορεί να «σώσει την παρτίδα» για τον τόπο και τους ανθρώπους του αλλά και για να είναι επιτυχής και βιώσιμη η παραχώρηση. Αν δεν τεθούν τώρα αυτά τα θέματα, πότε άλλοτε θα τεθούν;
Join the Conversation