Στο Thessaloniki Helexpo Forum στο πλαίσιο της 85ης Διεθνούς Έκθεσης Θεσσαλονίκης συμμετείχε ο Τομεάρχης Ψηφιακής Διακυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ-Π.Σ. Μάριος Κάτσης, με τοποθέτησή του στο πάνελ με τίτλο: «ΨΗΦΙΑΚΗ ΔΙΑΚΥΒΕΡΝΗΣΗ : Σχέση πολίτη-Δημοσίου. Η νέα ψηφιακή εποχή και οι προκλήσεις της».
Ο Μάριος Κάτσης, αρχικά, αμφισβήτησε το «success story» της κυβέρνησης για την ψηφιοποίηση της σχέσης πολίτη-κράτους, που λέει ότι οι ψηφιακές συναλλαγές από 100.000 το 2019 (80εκ) έφτασαν το 1εκ.(300εκ) το 2021 και ότι από τις 600 περίπου ψηφιακές υπηρεσίες που παρέλαβε, τις αύξησε στις 1258. Συγκεκριμένα, υποστήριξε ότι δε μπορούμε να συγκρίνουμε μια περίοδο lockdown με μια περίοδο πριν την πανδημία, καθότι λόγω των μέτρων κοινωνικής αποστασιοποίησης, το Δημόσιο υπολειτουργούσε και αναγκαστικά κάποιες υπηρεσίες που γίνονταν ηλεκτρονικά, ενώ πριν την πανδημία παρότι υπήρχαν τα ψηφιακά εργαλεία οι πολίτες πήγαιναν να εξυπηρετηθούν δια ζώσης από τα γκισέ. Επιπλέον, κατηγόρησε την κυβέρνηση για δημιουργική λογιστική, καθώς ανεβάζει επικοινωνιακά το πλήθος των υπηρεσιών με το να αθροίζει υπηρεσίες και υπο-ϋπηρεσίες σαν ξεχωριστές. Υποστήριξε ότι η σημερινή κυβέρνηση παρέλαβε πλήθος ψηφιακών υπηρεσιών του Δημοσίου προς τους πολίτες που έγιναν κατανεμημένα σε όλα τα Υπουργεία και έκανε το, πράγματι, θετικό βήμα να τις συγκεντρώσει όλες σε μία ενιαία Ψηφιακή Πύλη, προσθέτοντας στην πραγματικότητα 20-30 ακόμα. Ταυτόχρονα, ωστόσο, επισήμανε ότι η εμπιστοσύνη των πολιτών στις ψηφιακές υπηρεσίες υπονομεύεται με τα επαναλαμβανόμενα κενά ασφαλείας και αστοχίες ακόμα και σε απλά συστήματα (έκδοση πλαστών και μη αναγνώριση γνήσιων πιστοποιητικών εμβολιασμού, ανυπαρξία 2ου παράγοντα ταυτοποίησης για την έκδοση υπεύθυνης δήλωσης και εξουσιοδότησης και δημόσια έκθεση των εγγράφων στο διαδίκτυο κλπ).
«Η κυβέρνηση Μητσοτάκη επιχειρεί μια απότομη και βίαιη Ψηφιοποίηση χωρίς να έχει φροντίσει ένα ισχυρό Δημόσιο να λειτουργεί υποστηρικτικά και χωρίς να έχει κάνει τίποτα για τις δεξιότητες του πληθυσμού αδιαφορώντας για τις συνέπειες», ανέφερε ο Τομεάρχης και έδωσε παραδείγματα αναδεικνύοντας τη σημασία της παροχής ψηφιακών δεξιοτήτων στον γενικό πληθυσμό: «Έχουν κλείσει σε όλη την Ελλάδα άπειρα καταστήματα τραπεζών ενώ χιλιάδες πολίτες δεν μπορούν ή δεν ξέρουν να χρησιμοποιούν e-banking. Επίσης, χιλιάδες απομακρυσμένα χωριά λαμβάνουν τη σύνταξή τους και τους λογαριασμούς τους από τα ΕΛΤΑ ληξιπρόθεσμα», ενώ κατέληξε πώς «η ψηφιοποίηση του Δημοσίου τομέα δεν πρέπει να γίνει άλλοθι για να αποδιαρθρωθεί το Δημόσιο με απολύσεις ή outsource αλλά ένα ισχυρό και αποτελεσματικό Δημόσιο πρέπει να συνυπάρχει παράλληλα με ένα Ψηφιακό Δημόσιο ειδικά στην περίοδο της Μετάβασης».
Ως προς το ζήτημα της γραφειοκρατίας και συνδέοντάς το με τον ψηφιακό αναλφαβητισμό, ανέφερε χαρακτηριστικά «το να αδειάσουμε τις ουρές από το Δημόσιο και να τις μαζέψουμε όλες στα ΚΕΠ που θα δουλεύει μέσω gov είναι μια τρύπα στο νερό. Εφόσον οι υπηρεσίες δεν εξυπηρετούν με φυσική παρουσία άτομα και αυτά δεν έχουν ψηφιακές δεξιότητες αδειάζουν οι ουρές από τα γκισέ των υπηρεσιών και συγκεντρώνονται στα ΚΕΠ»
Εν συνεχεία, ο Μάριος Κάτσης ανέπτυξε τις θέσεις της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης στα ζητήματα ψηφιακής διακυβέρνησης και άσκησε κριτική στο στρεβλό σχεδιασμό και τις καθυστερήσεις της κυβέρνησης κατά την υλοποίηση δράσεων ψηφιακού μετασχηματισμού της χώρας. Συγκεκριμένα, υποστήριξε ότι για να αποδοθούν τα μέγιστα στη λειτουργία Κράτους και οικονομίας, θα πρέπει οι δράσεις να σχεδιάζονται κεντρικά και να μην είναι αποσπασματικές και κατακερματισμένες. Γι’ αυτό θα πρέπει να ολοκληρωθούν άμεσα όλα τα μεγάλα έργα ψηφιακού μετασχηματισμού που συμβασιοποίησε ο ΣΥΡΙΖΑ και ακόμα δεν έχουν ολοκληρωθεί, με προτεραιότητα το Κεντρικό Σύστημα Ηλεκτρονικής Διακίνησης Εγγράφων (ΣΗΔΕ) με ψηφιακές υπογραφές στο Δημόσιο που, παράλληλα με την απαιτούμενη απλούστευση διαδικασιών, θα δώσει ένα καίριο χτύπημα στις γραφειοκρατικές καθυστερήσεις, αλλά και το Ultra Fast BroadBand για συνδέσεις υπερυψηλών ταχυτήτων σε πολλές περιοχές της χώρας. Τόνισε, ακόμα, ότι ο ψηφιακός μετασχηματισμός δε μπορεί να προχωρήσει αφήνοντας πίσω όσους σήμερα δε διαθέτουν τις κατάλληλες ψηφιακές δεξιότητες και πρέπει να καταρτιστεί άμεσα ένα κεντρικά σχεδιασμένο, ολοκληρωμένο πρόγραμμα εκπαίδευσης του πληθυσμού, με ιδιαίτερη μέριμνα για ευάλωτες ομάδες (ηλικιακά κλπ). Επίσης, ο ψηφιακός μετασχηματισμός των επιχειρήσεων και η μετάβαση στο ηλεκτρονικό εμπόριο θα πρέπει να υλοποιηθεί με κεντρικές πλατφόρμες που θα υποστηρίζουν κάθε επιχείρηση ανεξαρτήτως μεγέθους, με τη συμμετοχή των επαγγελματικών επιμελητηρίων.
«Ενίσχυση της Πολιτικής Προστασίας με τεχνολογικά μέσα και ψηφιακές λύσεις για την επιτήρηση και πρόληψη φυσικών καταστροφών και αντιμετώπισης των ακραίων φαινομένων της κλιματικής αλλαγής», ανέφερε ο Μάριος Κάτσης και έθεσε ως προτεραιότητα την υλοποίηση δράσεων όπως θερμικές κάμερες σε δάση, drones, μικροδορυφόροι που θα επιτηρούν και θα προειδοποιούν για καταστροφές, αισθητήρες σε ρέματα που υπερχειλίζουν κλπ.
Τέλος, ανέφερε ως κομβικό για τον ΣΥΡΙΖΑ-Π.Σ. ζήτημα, η χώρα να μη λειτουργήσει ως απλός καταναλωτής έτοιμων ψηφιακών υπηρεσιών και λύσεων που θα αγοραστούν απ’ έξω, αλλά να δημιουργηθούν οι κατάλληλες συνθήκες και τα κίνητρα ώστε να παραχθούν στη χώρα, με φορολογικά και ασφαλιστικά κίνητρα σε επιχειρήσεις και εργαζομένους των Τεχνολογιών Πληροφορικής και Επικοινωνιών (ΤΠΕ) ώστε να παραμένουν στη χώρα μας, ενώ δεν παρέλειψε την σημασία της προστασίας των συνταγματικά κατοχυρωμένων προσωπικών δεδομένων απέναντι στον κίνδυνο ενός νέου ψηφιακού ολοκληρωτισμού.
Join the Conversation