Συναδέλφισσες και συνάδελφοι , επιμένουμε να διεκδικούμε δημόσιο δωρεάν ποιοτικό σχολείο για όλους/ες και σας καλούμε:
σε παράσταση διαμαρτυρίας αύριο στις 13:30. στη Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης .
Συναδέλφισσες και συνάδελφοι, μετά το πέρας της σημερινής συνεδρίασης του συλλόγου διδασκόντων του ΕΠΑΛ Ηγουμενίτσας και την ενημέρωση του ΔΣ της ΕΛΜΕ για τον χαρακτηρισμό του ΕΠΑΛ Ηγουμενίτσας ως προτύπου σχολείου, επισκέφθηκε το σχολείο ο Γενικός Γραμματέα, Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης, Δια Βίου Μάθησης και Νεολαίας, του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων συνοδευόμενος από τον Δ/ντη ΔΔΕ Θεσπρωτίας και άλλους παράγοντες.
Δύο μέλη του ΔΣ της ΕΛΜΕ, που είχαμε καθυστερήσει στην αποχώρηση, καθώς και ο διευθυντής του σχολείου, είχαμε αντιπαράθεση και διαφωνία για τον χαρακτηρισμό του σχολείου ως προτύπου, για τα πρότυπα σχολεία και για την ακολουθούμενη εκπαιδευτική πολιτική.
Μας είπε ο Γ.Γ. ότι ο νόμος 4692/2020 που ρυθμίζει την λειτουργία των προτύπων σχολείων δεν αφορά τα πρότυπα ΕΠΑΛ, αλλά ο νόμος 4763/2020.
Διαβάζοντας τα σχετικά σημεία του εν λόγω νόμου, τίποταδιαφορετικό δεν προκύπτει σε ό,τι αφορά οργανικές θέσεις, αξιολόγηση εκπαιδευτικών και θητεία του εκπαιδευτικού προσωπικού.
Συναδέλφισσες και συνάδελφοι, με διαδικασίες fast track, εν μέσω πανδημίας, το ιστορικό έχει ως εξής :
1. Την Τρίτη 18/5 με το υπ. αριθμ πρωτ.έγγραφο, 53/10-05-2021 του Γενικού Γραμματέα, Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης, Δια Βίου Μάθησης και Νεολαίας, του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων, που δηλώνει την πρόθεση του Υπουργείου να ιδρυθεί Πρότυπο ΕΠΑΛ στις εγκαταστάσεις του 1ου ΕΠΑΛ Ηγουμενίτσας και στάλθηκε στη ΔΔΕ Θεσπρωτίας και καλεί τη ΔΔΕ Θεσπρωτίας να διαβιβάσει το αίτημα στο ΔΣ του Δήμου Ηγουμενίτσας για να αποφασίσει την ίδρυση του Προτύπου ΕΠΑΛ.
2. Την σημερινή επίσκεψη κλιμακίου στο 1ο ΕΠΑΛ από τους:κ.Κοσιώρη-Δ/ντη ΔΔΕ Θεσπρωτίας ,τον Γενικό Γραμματέα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων κ. Γεώργιο Βούτσινο και άλλους παράγοντες.
3. Την με άκρα μυστικότητα και με συνεδρίαση δια περιφοράς (για ένα τόσο σημαντικό θέμα) το θέμα μπαίνει και στην αρμόδια Δημοτική Επιτροπή Παιδείας του Δήμου Ηγουμενίτσας. Και όλα αυτά χωρίς καμία πρότερη επίσημη ενημέρωση μαθητών, γονέων, εκπαιδευτικών.
Το ΔΣ της ΕΛΜΕ Θεσπρωτίας έχει να παρατηρήσει τα εξής:
· Χαρακτηριστικό της βιασύνης και μεθόδευσης του Υπουργείου είναι ότι στην πρόσφατη νομοθεσία για την Ε.Ε.Κ. (Επαγγελματική Εκπαίδευση & Κατάρτιση), η οποία καθορίζει τις διαδικασίες ίδρυσης Π. ΕΠΑΛ, δεν προβλέπεται εισήγηση-γνώμη του συλλόγου διδασκόντων ή άλλου τοπικού φορέα (προφανώς για να παρακάμψουν τις αρνητικές αποφάσεις των συλλόγων Διδασκόντων και των τοπικών κοινωνιών), παρά μόνο εισήγηση του οικείου Σ.Σ.Π.Α.Ε. (Συμβούλιο Σύνδεσης με την Παραγωγή και την Αγορά Εργασίας) τα μέλη του οποίου από μόνα τους κάνουν προτάσεις προς το υπουργείο, όχι μόνο για τα Π.ΕΠΑΛ αλλά και για πολλά άλλα θέματα λειτουργίας των σχολικών μονάδων της Ε.Ε.Κ.
Ωστόσο όπως φαίνεται ούτε και αυτή η διαδικασία τηρείται, με το υπουργείο να υπαγορεύει και να προσπαθεί να επιβάλλει άνωθεν τις προθέσεις του, εμπλέκοντας και το Δήμο ο οποίος έχει μια ψήφο μόνο στο ΣΣΠΑΕ.
· Η ΟΛΜΕ έχει εκφράσει, επανειλημμένα, τους κινδύνους που ελλοχεύουν από τη δημιουργία των Προτύπων, ως σχολείων ελίτ, που οξύνουν τις κοινωνικές και ταξικές διαφορές και κατηγοριοποιούν τα σχολεία σε καλά και κακά. Ιδιαίτερα για τα Πρότυπα ΕΠΑΛ, έχει τονίσει ότι μέσω ΣΣΠΑΕ και της σύνθεσής
τους, θα προωθηθούν επιδιώξεις της τοπικής αγοράς στην επιλογή Τομέων και Ειδικοτήτων. Θα υποτιμηθούν ειδικότητες χρήσιμες ενδεχομένως για εργασία σε όλη τη χώρα, ενώ παράλληλα χρησιμοποιούνται ως «υπόδειγμα» για την σκληρή αξιολόγηση, τον ανταγωνισμό των εκπαιδευτικών και τις νέες μορφές διοίκησης με βασικό χαρακτηριστικό την πλήρη υποβάθμιση του Συλλόγου Διδασκόντων. Στα ΕΠΑΛ έρχονται μαθητές/τριες που κατά κύριο λόγο θέλουν να πάρουν πτυχίο και απολυτήριο λυκείου χωρίς κατ’ ανάγκη να δώσουν πανελλαδικές εξετάσεις. Πολλές/οί επιλέγουν μια ειδικότητα που θα τους δώσει τη δυνατότητα να ασκήσουν ως ιδιώτες ένα επάγγελμα ή να ακολουθήσουν το επάγγελμα των γονιών τους. Π.χ. ένα παιδί από αγροτική οικογένεια επιλέγει τον τομέα Γεωπονίας, λαμβάνει το ποθητό απολυτήριο και συνεχίζει τη δουλειά του πατέρα του.
· Τι θα συμβεί λοιπόν με την μετατροπή του σχολείου σε Πρότυπο; Οι μαθήτριες/ές κινδυνεύουν να αποκλειστούν, επειδή δεν πληρούν τα κριτήρια, μιας και στα Π.ΕΠΑΛ εισάγονται απόφοιτοι υποχρεωτικής εκπαίδευσης με βάση τον βαθμό του απολυτήριου τίτλου τους. Σε ποιο σχολείο θα φοιτήσουν; Στα ΓΕΛ που δεν είχαν ως αρχική επιλογή; Στις ΕΣΚ με μηδενική γενική μόρφωση, ανύπαρκτες τεχνολογικές γνώσεις και χαμηλές δεξιότητες που ζητάει ευκαιριακά η αγορά; Ή σε σχολεία ΕΠΑΛ άλλων περιοχών με ό,τι αυτό συνεπάγεται, δηλαδή κόστος μετακίνησης, διαμονής κ.λπ. Δεδομένου ότι τα Πρότυπα ΕΠΑΛ θα λειτουργούν με συγκεκριμένο και περιορισμένο αριθμό μαθητών, τομέων, ειδικοτήτων κ.λπ., προκύπτει το συμπέρασμα ότι πολλοί
μαθητές τους μελλοντικά θα κατευθυνθούν σε άλλες εκπαιδευτικές δομές επηρεάζοντας τη λειτουργία όλων (Πρότυπου ΕΠΑΛ, «απλά» ΕΠΑΛ, ΕΣΚ, ΓΕΛ).
· Οφείλουμε, όμως, να σταθούμε και στην κατάργηση των οργανικών θέσεων των εκπ/κών που υπηρετούν στο ΕΠΑΛ. Ακούγεται ότι δε θα «χαθούν», κάτι που είναι η μισή αλήθεια. Ίσως αυτό να μην γίνει τα πρώτα χρόνια, είναι όμως κάτι παραπάνω από βέβαιο ότι θα συμβεί, μιας και με αυτό το σκεπτικό λειτουργούν τα Πρότυπα σχολεία. Επιπλέον στο άρθρο 19/ν.4763-20, αναφέρεται ότι ο Εκπαιδευτικός Οδηγός, που θα εκδοθεί με απόφαση του
Υπουργείου, θα καθορίζει τα θέματα λειτουργίας των Πρότυπων ΕΠΑΛ, μεταξύ των οποίων και «οι ειδικές προϋποθέσεις, τα κριτήρια, η διαδικασία επιλογής και τοποθέτησης και η θητεία του διδακτικού προσωπικού τους,» (παρ. γ΄). Είναι σαφές ότι το διδακτικό προσωπικό θα είναι επί θητεία, άρα όχι με
οργανική. Να σημειωθεί ότι οι καθηγήτριες/ές ειδικοτήτων που δε θα βρουν μια οργανική στην περιοχή τους, θα κληθούν να μετακινηθούν στην περιφέρεια, με σοβαρές κοινωνικές συνέπειες στον προσωπικό και οικογενειακό τους προγραμματισμό.
Σε ότι αφορά τα επιχειρήματα που προβάλλονται για την ισχυρή χρηματοδότηση, έχουμε να παρατηρήσουμε τα εξής:
· Εδώ και τρία πλέον χρόνια έχει δρομολογηθεί η Πράξη χρηματοδότησης της Επαγγελματικής Εκπ/σης από ΕΣΠΑ η οποία θα αρχίσει να υλοποιείται μετά τη διενέργεια των αναγκαστικών και χρονοβόρων διεθνών διαγωνισμών.
· Αναφέρεται δε – ως αίτημα προς την ΕΕ, από το Ταμείο Ανάκαμψης, στο σχέδιο για την ανάκαμψη μετά την πανδημία65εκ. € για την Επαγγελματική Εκπ/ση και Κατάρτιση.
Το ερώτημα που τίθεται είναι: Αν τελικά δοθούν αυτά τα χρήματα, γιατί πρέπει να κατευθυνθούν μόνο στα Πρότυπα ΕΠΑΛ (ή και ΕΣΚ) και όχι σε όλα τα σχολεία ΕΠΑΛ; Γιατί με αυτόν τον τρόπο, χρηματοδοτούνται έμμεσα συγκεκριμένες επιχειρηματικές δραστηριότητες, που θα προωθήσουν και θα επιβάλουν την λειτουργία τομέων/ειδικοτήτων στα Πρότυπα ΕΠΑΛ, μέσω του ΣΣΠΑΕ, ενώ η χρηματοδότηση στα υπόλοιπα ΕΠΑΛ θα είναι λειψή.
Η θέση μας είναι ότι η Πολιτεία θα πρέπει να ενισχύσει δυναμικά όλα τα σχολεία της χώρας, καθώς βασική αρχή μιας δημοκρατικής Πολιτείας είναι η ισότιμη και χωρίς αποκλεισμούς πρόσβαση των νέων σε δημόσια και ποιοτική εκπαίδευση. Βασική προϋπόθεση είναι και η ουσιαστική και
διαρκής επιμόρφωση όλων των εκπαιδευτικών ανεξάρτητα από τον τύπο σχολείου όπου υπηρετούν. Τα ΕΠΑΛ επιβάλλεται να ενισχυθούν και όχι να κατηγοριοποιηθούν.
Δεν κάνουμε βήμα πίσω
Συνεχίζουμε και κλιμακώνουμε τη δράση μας μέχρι τη δικαίωση
ΔΣ ΕΛΜΕ ΘΕΣΠΡΩΤΙΑΣ
Join the Conversation