Αλλαγή με θεσμικό χαρακτήρα αλλά και παρέμβαση με έντονο αναπτυξιακό στίγμα χαρακτήρισε ο Βασίλης Γιόγιακας τη σύσταση της ανεξάρτητης Αρχής Πολιτικής Αεροπορίας και την αναδιάρθρωση της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας, μιλώντας μέσω τηλεδιάσκεψης στη Βουλή για το νομοσχέδιο του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών.
Ο βουλευτής Θεσπρωτίας εξήγησε γιατί δεν εφαρμόστηκε ο σχετικός νόμος που είχε ψηφιστεί από την προηγούμενη κυβέρνηση και απάντησε στα βασικά σημεία της κριτικής της αντιπολίτευσης για το νομοσχέδιο.
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ομιλίας:
Κύριοι Υπουργοί,
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Είμαστε εδώ σήμερα και νομοθετούμε για τη διάκριση Αρχής και Παρόχου στην αεροναυτιλία και τις αερομεταφορές γιατί, πολύ απλά, ο ισχύων νόμος δε λειτουργεί.
Και δε λειτουργεί γιατί η προηγούμενη κυβέρνηση δεν πήρε στα σοβαρά τη διάκριση αυτή.
Πρώτα απ’ όλα, την είδε διαδικαστικά, ως «μνημονιακή υποχρέωση», κάτι που έπρεπε να γίνει άρον άρον ώστε να περάσει από την αξιολόγηση των θεσμών.
Θυμίζω ότι η συζήτηση και ψήφιση του σχετικού νόμου, του 4427 του 2016, είχε γίνει με τη διαδικασία του κατεπείγοντος.
Είναι ενδεικτικό και της προσοχής και του χρόνου που είχε δώσει η τότε ηγεσία του Υπουργείου Μεταφορών…
Είδε όμως και κάτι άλλο, η προηγούμενη κυβέρνηση:
Ως μια ακόμα ευκαιρία, ένα ακόμα «παράθυρο» προσλήψεων στο Δημόσιο ή και τακτοποίησης φίλων.
Αποτέλεσμα αυτού;
Ένας νόμος που διόγκωσε τα υπάρχοντα οργανωτικά προβλήματα.
Που κατάτμησε ενιαία αντικείμενα έργου, χωρίς επιχειρησιακό ή λειτουργικό λόγο…
Που πολλαπλασίασε οργανικές μονάδες, επίσης χωρίς επιχειρησιακό και λειτουργικό λόγο…
Και μια καθυστέρηση περίπου δύο χρόνων στην έκδοση των Προεδρικών Διαταγμάτων για την Αρχής Πολιτικής Αεροπορίας και την ΥΠΑ.
Υδροκέφαλο και γεμάτο ρουσφετολογικές διατάξεις, το είχε χαρακτηρίσει ο τότε Εισηγητής της Νέας Δημοκρατίας και σημερινός Υπουργός κύριος Κώστας Καραμανλής…
Και έρχεται σήμερα η αντιπολίτευση να χαρακτηρίσει πάνω-κάτω με τον ίδιο τρόπο – ως αθηνοκεντρικό και συγκεντρωτικό – το μοντέλο που καταργεί τις περιφερειακές μονάδες στα κατά τόπους αεροδρόμια.
Εδώ νομίζω η απάντηση τόσο του Υπουργού όσο και του Διοικητή της Αρχής ήταν ξεκάθαρη:
Επιλέχθηκε να δοθεί το βάρος σε ένα σχήμα ελεγκτών που θα είναι όλοι τους άριστα εκπαιδευμένοι στους τομείς ευθύνης τους.
Και οι οποίοι – στην εποχή της τηλεργασίας, της τηλεκπαίδευσης και της τηλεσυνεργασίας – θα αξιοποιούν τα εργαλεία τεχνολογιών και πληροφορικής για να αντιμετωπίζουν το κάθε θέμα στο κάθε περιφερειακό αεροδρόμιο.
Σε συντονισμό με την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας, την αστυνομία και κάθε άλλη δημόσια αρχή και υπηρεσία.
Και για εργασίες που δε χρειάζονται φυσική παρουσία επί τόπου, γιατί μπορεί να γίνουν ηλεκτρονικά.
Έγινε, επίσης, λόγος, για τις προβλεπόμενες θέσεις στο οργανόγραμμα της Αρχής – που είναι κατά περίπου στο 35% αυτών που προβλέπονται σήμερα.
Οι θέσεις αυτές δεν αποφασίστηκαν «στον αέρα».
Ήταν εισήγηση επιτροπής που δούλεψε για 8 μήνες, με τη συμμετοχή ειδικών και εμπειρογνωμόνων από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και την Ευρωπαϊκή Υπηρεσία Ασφαλείας Αεροπορίας.
Που έκριναν τις ανάγκες, λαμβάνοντας υπόψη τα κατάλληλα μεγέθη, με γνώση όλων των διαφορετικών μοντέλων που εφαρμόζονται πανευρωπαϊκά.
Είναι, λοιπόν, μια απόφαση θεμελιωμένη, αντίθετα με αυτή που έλαβε η προηγούμενη κυβέρνηση το 2016, με τη δομή των 13 διευθύνσεων και των 65 τμημάτων…
… και, προφανώς, των ανάλογων προϊσταμενικών επιδομάτων…
Ξεκάθαρες είναι, θεωρώ, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, οι προβλέψεις που κατοχυρώνουν την ανεξαρτησία της Αρχής Πολιτικής Αεροπορίας από την εκτελεστική εξουσία, όπως και η επιλογή του όρου «υποστηρίζεται» – αντί του εποπτεύεται – από το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών.
Όπως ξεκάθαρη είναι και η σκοπιμότητα της αλλαγής της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας σε Νομικό Πρόσωπο Δημοσίου Δικαίου.
Γιατί, μεταξύ άλλων, σημαίνει μεγαλύτερη ευελιξία στην είσπραξη των τελών και πλήρη διαφάνεια στη διαχείρισή τους ώστε να αξιοποιούνται σωστά για τους σκοπούς που καταβάλλονται, δηλαδή για τις ανάγκες του συστήματος αεροναυτιλίας σε υποδομές, τεχνολογία, προσωπικό και εκπαίδευση.
Με τις ρυθμίσεις που ψηφίζονται σήμερα, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, τίθενται νέες βάσεις για τη σωστή λειτουργία της Αρχής Πολιτικής Αεροπορίας και του Παρόχου, της Υ.Π.Α..
Σε αυτές τις βάσεις, μπορεί να προχωρήσει η στελέχωση της νέας Αρχής με το κατάλληλο προσωπικό.
Μπορεί να προχωρήσει η αναβάθμιση των υπηρεσιών αεροναυτιλίας και του συστήματος εναέριας κυκλοφορίας από την Υ.Π.Α., που έχει άμεσο αντίκτυπο στην ποιότητα των αερομεταφορών και τη διακίνηση των τουριστικών ροών.
Άρα, από την άποψη αυτή, το νομοσχέδιο δεν φέρνει μόνο μια αλλαγή με θεσμικό χαρακτήρα…
… αλλά είναι και μια παρέμβαση με έντονο αναπτυξιακό στίγμα
Join the Conversation