Η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας έδειξε για μια ακόμη φορά το πώς αντιλαμβάνεται τη χάραξη και την άσκηση της εκπαιδευτικής πολιτικής στον ευαίσθητο χώρο της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης.
Με εκπρόθεσμη τροπολογία – προσθήκη που κατατέθηκε και ψηφίστηκε στο σχέδιο νόμου του Υπουργείου Μετανάστευσης για τη βελτίωση της μεταναστευτικής νομοθεσίας προβλέπεται πως «Είναι δυνατή η, κατά παρέκκλιση κάθε άλλης διάταξης, παροχή σύγχρονης εξ αποστάσεως εκπαίδευσης με χρήση μέσων τεχνολογίας σε μαθητές πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης που δεν δύνανται να παρακολουθήσουν δια ζώσης την εκπαιδευτική διαδικασία είτε λόγω καθολικής ή μερικής αναστολής ή απαγόρευσης λειτουργίας εκπαιδευτικής δομής είτε για άλλο λόγο που ανάγεται σε έκτακτο ή απρόβλεπτο γεγονός. Η ταυτόχρονη διδασκαλία σε μαθητές οι οποίοι συμμετέχουν στο μάθημα με φυσική παρουσία και σε άλλους μαθητές οι οποίοι συμμετέχουν εξ αποστάσεως επιτρέπεται μόνο σε περίπτωση επιδημικών νόσων».
Η Υπουργός Παιδείας κ. Κεραμέως επισήμανε στην ομιλία της πως «η τροπολογία κατατέθηκε μετά από διαβούλευση με την Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα, με σκοπό τη διασφάλιση των προσωπικών δεδομένων των μαθητών». Απαιτούμε από την Υπουργό Παιδείας να δημοσιοποιήσει τη γραπτή, σύμφωνη γνώμη της Αρχής, τη στιγμή που η ίδια Αρχή έχει απαγορεύσει τη δημόσια ανάρτηση των ονομάτων των επιτυχόντων στις πανελλαδικές εξετάσεις, που ακόμα και για τις αναμνηστικές φωτογραφίσεις των μαθητών είναι απαραίτητη η γραπτή συναίνεση των γονέων και κηδεμόνων, όταν το ίδιο το Υπουργείο Παιδείας απαγορεύει τη χρήση κινητών τηλεφώνων από τους μαθητές μέσα στο σχολείο, όταν απαγορεύεται η χρήση
καμερών ακόμα και κατά τις ώρες που δεν λειτουργούν τα σχολεία για την αποτροπή τέλεσης αδικημάτων κλπ. Πώς, λοιπόν, διασφαλίζονται τα δικαιώματα μαθητών και εκπαιδευτικών, πώς προστατεύεται η διδασκαλία από τον οποιονδήποτε κακόβουλο που μπορεί μέσω ενός «συνδέσμου» να την παρακολουθεί, να την καταγράφει και να τη «δώσει βορά» οπουδήποτε, πώς διασφαλίζονται οι ιδιαίτερες και ευαίσθητες παιδαγωγικές σχέσεις που αναπτύσσονται μέσα σε κάθε τάξη;
Όπως έχουμε τονίσει στον πυρήνα της εκπαιδευτικής διαδικασίας που συντελείται στο φυσικό χώρο της σχολικής αίθουσας βρίσκεται η σχέση εμπιστοσύνης που αναπτύσσεται ανάμεσα στον εκπαιδευτικό και στους μαθητές, και σε προσωπικό επίπεδο και σε επίπεδο ομάδας. Στη σχέση αυτή βασίζεται ένα μεγάλο μέρος της εκπαιδευτικής πράξης που δεν στοχεύει μόνο στην απόκτηση γνώσεων αλλά και στη διαχείριση εντάσεων, κρίσεων και συγκρούσεων που, αναπόφευκτα, δημιουργούνται και στο σχολικό περιβάλλον, στην κοινωνικοποίηση των μαθητών, στον αλληλοσεβασμό της προσωπικότητας όλων, στην καλλιέργεια της αλληλεγγύης και της αλληλοϋποστήριξης των μαθητών μας. Κάνει η πολιτική ηγεσία και οι υποστηρικτές του «οπτικού και ακουστικού κοριού» πως δεν γνωρίζει ότι στα δημόσια σχολεία υπάρχουν παιδιά που έχουν ανάγκη από ιδιαίτερη προσοχή και στήριξη. Τα παιδιά αυτά θα εκτεθούν μέσω της ζωντανής αναμετάδοσης της διδασκαλίας σε τρίτους. Πώς, λοιπόν, θα προστατευτεί ο μαθητής που παρακολουθεί το σχολείο με παράλληλη στήριξη; Πώς θα προστατευτεί ο μαθητής που θα δώσει μια λάθος απάντηση, ο μαθητής που… Όλα αυτά που ενυπάρχουν σε μια φυσιολογική τάξη, διαρρηγνύονται όταν βγαίνουν σε τέτοιου τύπου «δημόσια» προβολή.
Φυσικά και δεν είναι το ίδιο όταν μιλάμε για τη σύγχρονη εξ αποστάσεως εκπαίδευση, την οποία πολλοί εκπαιδευτικοί έχουν επιλέξει στην περίοδο της πανδημίας για να υποστηρίξουν την εκπαιδευτική διαδικασία. Είναι γνωστό σε όλους πως η εξ αποστάσεως εκπαίδευση απαιτεί εντελώς διαφορετική προετοιμασία, σχεδιασμό, διδακτικούς και μαθησιακούς στόχους, μαθησιακό υλικό, ορισμούς επικοινωνιακών αλληλεπιδράσεων από τη διαδικασία που πραγματοποιείται μέσα στη σχολική τάξη. Στη σύγχρονη εξ αποστάσεως εκπαίδευση όλοι οι συμμετέχοντες βρίσκονται αποκλειστικά σε ψηφιακό περιβάλλον και ο εκπαιδευτικός έχει τον έλεγχο της διαδικασίας, μπορεί να κλείσει τις κάμερες και τα μικρόφωνα των μαθητών, να διαμοιράσει υλικό κ.α.
Με τη συγκεκριμένη ρύθμιση όμως, εισάγεται μια υβριδική απόφαση για ταυτόχρονη διδασκαλία σε φυσική αίθουσα και ψηφιακή τάξη με εφαρμογή σύγχρονης εξ αποστάσεως εκπαίδευσης που δεν υποστηρίζεται από καμία παιδαγωγική αρχή, από καμία διδακτική μεθοδολογία. Γνωρίζουν όλοι πως μέσα στη σχολική τάξη δεν γίνεται μόνο μετωπική διδασκαλία και παράδοση μαθήματος. Δεν υπάρχουν μόνο το εκπαιδευτικό υλικό, τα βιβλία, οι μαθητές, οι κανόνες, οι στόχοι, οι διδακτικές μέθοδοι… Ο εκπαιδευτικός κινείται στον χώρο για να επικοινωνήσει, να ενθαρρύνει, να υποστηρίξει, να εξηγήσει, να βοηθήσει, να ενισχύσει, να τονώσει κάθε μαθητή. Πώς, λοιπόν, ο εκπαιδευτικός την ίδια στιγμή θα βρίσκεται δίπλα στον μαθητή της τάξης για να τον βοηθήσει και, ταυτόχρονα, θα εξηγεί στον μαθητή που βρίσκεται στο σπίτι του;
Η Δημοκρατική Ανεξάρτητη Κίνηση Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης (Δ.Α.Κ.Ε./Π.Ε.) εκφράζει την πλήρη αντίθεσή της στη φιλοσοφία και το περιεχόμενο της ρύθμισης αυτής. Δεν θα επιτρέψουμε τη μετατροπή της σχολικής τάξης σε τηλεοπτικό στούντιο. Θα αναδείξουμε, με κάθε πρόσφορο μέσο, τον αντιπαιδαγωγικό και αντιεπιστημονικό χαρακτήρα της συγκεκριμένης τροπολογίας και θα δώσουμε τον αγώνα για να μην εφαρμοστεί η συγκεκριμένη ρύθμιση στην πράξη.
Άλλωστε θα μπορούσε η πολιτεία να μεριμνήσει για τη δημιουργία εξειδικευμένων μαθημάτων που θα υπάρχουν σε ψηφιακή πλατφόρμα τα οποία θα είναι προσβάσιμα από τους μαθητές που αδυνατούν να παρακολουθήσουν δια ζώσης το μάθημα. Και είναι σίγουρο ότι ο κάθε εκπαιδευτικός θα βρει τον τρόπο να υποστηρίξει και αυτούς τους μαθητές του όπως κάνει τόσα χρόνια άλλωστε χωρίς την προτροπή κανενός Υπουργείου και την εντολή καμίας Κυβέρνησης.
Join the Conversation