Καλές πρακτικές δημοτικών αρχών για την τουριστική σεζον του 2020

Παραδείγματα

Μια επιτυχημένη χρόνια για την βαριά οικονομία της χώρας, ολοκληρώνεται με ένα νέο ρεκόρ εισερχόμενων τουριστών από το εξωτερικό καθώς και εσόδων, και με τις εκτιμήσεις να αναφέρουν πως στο τέλος της χρονιάς τα έσοδα από τον τουρισμό θα ξεπεράσουν κατά πολύ τα 16 δισεκατομμύρια ευρώ του 2018, τα οποία επίσης ήταν αυξημένα κατά 10% σε σύγκριση με το 2017 και αποτέλεσαν ιστορικό ρεκόρ.

Τα συνεχόμενα ρεκόρ, σε συνδυασμό με την μακρόχρονη οικονομική κρίση της χώρας, οδήγησαν μια σειρά από δημοτικές αρχές και επιχειρήσεις του κλάδου, να δουν πιο σοβαρά την διαχείριση του τουριστικού προϊόντος, διεκδικώντας όσον το δυνατόν μεγαλύτερο μερίδιο από την “τουριστική πίτα”.

Έτσι βλέπουμε πρακτικές εναρμονισμένες με τις απαιτήσεις του σήμερα, που δείχνουν τον δρόμο για ένα καλύτερο τουριστικό 2020, ενώ στον αντίποδα βλέπουμε και δήμους και ιδιώτες που διαχειρίζονται τον τουρισμό με αυτόματο πιλότο και χωρίς κανένα πλάνο.

Αν θα θέλαμε να συνοψίσουμε την εμπλοκή των δημοτικών αρχών στην ανάπτυξη του τουρισμού και κατ’ επέκταση των ιδιωτών επιχειρηματιών, θα σημειώναμε 2 άξονες: Στην δημιουργία ενός στρατηγικού πλάνου για τον τουρισμό και στην δημιουργία ενός κατάλληλου περιβάλλοντος για τουριστικές επενδύσεις.

Σε γενικές γραμμές ένα στρατηγικό πλάνο πρέπει να ξεκινάει από την σύνταξη της “τουριστικής ταυτότητας” του δήμου και μέσα από διάφορα πεδία, να οδηγεί στον στόχο που δεν θα είναι άλλος από το πως η “τουριστική ταυτότητα” θα είναι ένα βιώσιμο προϊόν. Δηλαδή με απλά λόγια, να μάθουμε τι ακριβώς ήμαστε τουριστικά και πως αυτό που ήμαστε μπορούμε να το εξελίξουμε και να το πουλήσουμε.

Το κατάλληλο περιβάλλον για τουριστικές επενδύσεις είναι μια δύσκολη υπόθεση, καθώς δεν είναι μόνο η εμπλοκή των δήμων άλλα και αυτή της κεντρικής εξουσίας, και κυρίως με το νέο Ειδικό Χωροταξικό Σχέδιο για τον τουρισμό, με το οποίο θα ασχοληθούμε σε επόμενο άρθρο.

Η εμπλοκή των δήμων έχει να κάνει με αυτό που ονομάζουμε καθημερηνότητα και είναι ακριβώς οι ίδιοι κανόνες που αφορούν και τους δημότες.

Δηλαδή η τουριστική περιοχή είναι καθαρή; είναι προσβάσιμη; έχει φωτισμό; έχει ρεύμα; η πρόσβαση στα ξενοδοχεία είναι εύκολη;

Όπως εύκολα γίνεται κατανοητό, εμπλοκή μιας δημοτικής αρχής, στην σύνταξη και στην υλοποίηση του στρατηγού πλάνου για τον τουρισμό, μπορεί να γίνει μόνο στα θέματα καθημερινότητας.

Αφήστε την δουλειά στους ειδικούς

Οι περισσότεροι δήμοι άλλα και μεγάλη μερίδα επιχειρήσεων, αυτόδιαχειρίζονται το τουριστικό προϊόν αν και δεν έχουν ούτε τις κατάλληλες γνώσεις, ούτε την εμπειρία, ούτε την απαιτούμενη στελέχωση σε απαραίτητες ειδικότητες.

Έτσι μοιραία, αναλώνονται σε μια τυπική διαχείριση που στην ουσία δεν προσφέρει τίποτα ουτε στην τοπική οικονομία, ουτε στην ανάπτυξη του τοπικού τουρισμού. Στον αντίποδα βλέπουμε δημοτικές αρχές που έχουν αντιληφθεί τις απαιτήσεις της σύγχρονης τουριστικής αγοράς και έχουν αφήσει την δουλειά στους ειδικούς.

Παραδείγματα:

  • Το ερευνητικό εργαστήριο Τουρισμού Tour Lab του Διεθνούς Πανεπιστημίου Ελλάδος αναλαμβάνει να εκπονήσει το σχέδιο τουριστικού μάρκετινγκ της Θεσσαλονίκης για τα επόμενα πέντε χρόνια.
  • Μια σειρά από δήμους όπως η Κως, η Καλαμάτα, η Ρόδος κ.α, έχουν συντάξει σύμφωνο συνεργασίας με το Ινστιτούτο του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΙΝΣΕΤΕ), με σκοπό την επιμόρφωση των επιχειρήσεων άλλα και των αιρετών που διαχειρίζονται έναν προορισμό.
  • Μια σειρά από δήμους, όπως Ξάνθης, Μετέωρων, Καστοριάς, Θάσου, Βόλβης, Ιθάκης κ.α, λειτουργούν με συντονιστικό όργανο φορέων του τουρισμού, όπως δημοτικές επιτροπές, συλλόγους ξενοδόχων και συλλόγους τουριστικής ανάπτυξης.
  • Μια σειρά από δήμους, όπως ο Τρικκαίων, Καλαμάτας, Βόλου, Ξάνθης κ.α, αφού συνέταξαν το στρατηγικό πλάνο, επικέντρωσαν τις προσπάθειες για χρηματοδότηση στην Ε.Ε, έχοντας δικά τους γραφεία στις Βρυξέλλες, έστω και για περιορισμένο χρονικό διάστημα.

Εν ολίγοις το όραμα για την ανάπτυξη ενός προορισμού, απαιτεί συνέργειες, συνεργασίες, σύγχρονες πρακτικές και σε καμιά περίπτωση εκπόνηση στρατηγικών σχεδίων από αιρετούς εκτός τουρισμού.

Σχετικά με την εναρμόνιση των δήμων με την πολιτική του ΕΟΤ για την προβολή.

Ο Ελληνικός Οργανισμός Τουρισμού ανά διαστήματα εκδίδει εγκύκλιους σχετικά με τη διαδικασία αρμοδιότητας παροχής σύμφωνης γνώμης σε πρόγραμμα και ενέργειες τουριστικής προβολής των περιφερειών και των δήμων.

Σκοπός είναι η ενιαία επικοινωνία των προορισμών με καμπανιες με κοινά χαρακτηριστικά και σχετικα κοινό σενάριο.

Σύμφωνα με την τελευταία εγκύκλιο, οι περιφερειακές διοικήσεις της χώρας, οι ΟΤΑ και οι πάσης φύσεως οργανισμοί οι οποίοι υλοποιούν προγράμματα δράσεων τουριστικής προβολής, καλούνται να υποβάλλουν ετησίως, σχέδιο προγράμματος στον ΕΟΤ, προκειμένου μετά από διάλογο και συνεργασία με την αρμόδια υπηρεσία του ΕΟΤ, να καταλήξουν στην κατάρτιση μίας ολοκληρωμένης τελικής πρότασης.

Βασικό άξονα αυτής της στρατηγικής, αποτελεί η αναβάθμιση του sea and sun σε ανώτερο επίπεδο, η ανάδειξη και προβολή στη διεθνή αγορά νέων και άγνωστων ελληνικών προορισμών 365 μέρες το χρόνο.

Συνεπώς, οι περιφέρειες και οι δήμοι, οφείλουν να καταγράψουν όλους τους τουριστικούς πόρους και τα αξιοθέατά (ιστορικά και πολιτιστικά, π.χ. αρχαιολογικοί χώροι, μουσεία, χώροι τέχνης), την ιστορία, τις παραδόσεις, τα προϊόντα ΠΟΠ που παράγουν και όλες τις εκδηλώσεις που μπορούν να αποτελέσουν πόλο έλξης επισκεπτών από το εξωτερικό αλλά και την Ελλάδα.

Ειδικά σε ό,τι αφορά τις εκδηλώσεις, σημαντικό είναι να αναφέρονται εκείνες (π.χ. φεστιβάλ μουσικής, κινηματογράφου, γαστρονομίας, μεγάλες αθλητικές διοργανώσεις) που έχουν διάρκεια στο χρόνο και άρα οι επισκέπτες μπορούν να προγραμματίσουν τη μελλοντική συμμετοχή τους σε αυτές.

Συμπέρασμα: Η καλή πρακτική απαιτεί μεθοδικότητα, γνωση, εμπειρία, εναρμόνιση με τις σημερινές απαιτήσεις του χώρου και τελος την κατανόηση του ρητού “έκαστος στο είδος του”. Αφήστε την δουλειά στους ειδικούς.

In this article

Join the Conversation