Κάτσης | Υπερσυγκέντρωση λειτουργιών και αρμοδιοτήτων δεν είναι απαραίτητα απλοποίηση & εξοικονόμηση

+Βιντεο

Αν και συζητάμε για κορυφαία ζητήματα, όπως το άσυλο και το ζήτημα της απλής αναλογικής στην Αυτοδιοίκηση, που έχουν μονοπωλήσει την Επιτροπή από τους συναδέλφους, θα μου επιτρέψετε να αναφερθώ στο δεύτερο θέμα του νομοσχεδίου και να μην επαναλάβω αυτά που ακούστηκαν προηγουμένως.

Θέλω να αναφερθώ, λοιπόν, στα άρθρα της ψηφιακής διακυβέρνησης, που είναι και αρκετά στο νομοσχέδιο. Η συνέχεια, λοιπόν, του νομοθετικού άγχους της Κυβέρνησης είναι να προλάβει με διαδικασίες επείγοντος να κατοχυρώσει θεσμικά το πρωθυπουργικό κράτος που οραματίζεται, πριν έρθει ο Σεπτέμβρης και συνειδητοποιήσει εντοπίσει η ελληνική κοινωνία τι έχει συμβεί από τον πρώτο κιόλας μήνα της διακυβέρνησης. Προσπαθείτε, λοιπόν, να δημιουργήσετε άμεσα όλα τα θεσμικά εργαλεία εκείνα, που χρειάζεται για να επιβάλλεται πολιτικές γραμμένα σε φανερές και κρυφές ατζέντες, όπως το ξεπούλημα της Δ.Ε.Η., τη διάλυση δημοσίων δομών προς όφελος ιδιωτών, το μοίρασμα δουλειών σε ιδιωτικά συμφέροντα, φίλα προσκείμενα στο πρωθυπουργικό περιβάλλον.

Ανοίγω μια παρένθεση, γιατί είναι κρίσιμο θέμα και δεν θέλω να περάσει στα ψιλά, μιας και στις προγραμματικές δηλώσεις ακούστηκε, ότι θα υπάρξει ένα σχέδιο εξυγίανσης των ΕΛΤΑ. Τι ακριβώς περιλαμβάνει αυτό το σχέδιο, που εξαγγέλλετε τις προγραμματικές δηλώσεις; Γιατί, όταν βάζεις σε μια πρόταση τις λέξεις Νέα Δημοκρατία και σχέδιο εξυγίανσης το μυαλό του καθενός πάει σε λουκέτα απολύσεις, ιδιωτικοποίηση. Μακάρι να κάνω λάθος, αναμένουμε να δούμε τον σχεδιασμό. Κλείνω την παρένθεση.

Τι έχουμε να δούμε σε; αυτό το νομοσχέδιο; Η Κυβέρνηση, αφού έφερε «σαν έτοιμη από καιρό» το νομοσχέδιο για το επιτελικό κράτος, δηλαδή τη θεσμοθέτηση ενός μηχανισμού υπερσυγκέντρωσης εξουσιών στον Πρωθυπουργό, ενός κομματικού κράτους βγαλμένο από τα παλιά, σήμερα ξεκινά τη νομοθέτηση του δεύτερου πυλώνα του επιτελικού κράτους του κ. Μητσοτάκη, δηλαδή του ψηφιακού κράτους, που αναλύεται στα άρθρα 19 έως 46.

Πατώντας πάνω στην υπαρκτή ανάγκη δεν αμφιβάλουμε για την επιτάχυνση του ψηφιακού μετασχηματισμού της χώρας και της δημόσιας διοίκησης, δημιουργείται κύριε Υπουργέ, μια υδροκέφαλη δομή που εντέλει υπάρχει ο κίνδυνος με αυτή την πολυπλοκότητα να ενταθούν οι καθυστερήσεις και τα προβλήματα, αντί να επιλύονται και να απλοποιούνται. Το Υπουργείο πλέον, πέραν της χάραξης της ψηφιακής στρατηγικής και τον συντονισμό στο σχεδιασμό και την υλοποίηση των έργων, φαίνεται να υποκαθιστά όλη τη δημόσια διοίκηση. Καθιστάμενο φορέας υλοποίησης δυνητικά όλων των έργων τεχνολογίας, πληροφορικής και επικοινωνιών και όχι μόνο. Η συγκέντρωση υποδομών, λειτουργιών και αρμοδιοτήτων σε ένα φορέα, δεν σημαίνει αυτόματα απλούστευση των διαδικασιών και εξοικονόμηση πόρων. Ίσα-ίσα τα υπάρχοντα προβλήματα μπορεί και να διογκωθούν.

Αλήθεια, πως ακριβώς το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης θα κάνει την ανάλυση απαιτήσεων, τη σχεδίαση των πληροφοριακών συστημάτων, την υλοποίηση, τη τεκμηρίωση και τον έλεγχο όλων αυτών των διαδικτυακών υπηρεσιών για όλα τα έργα της δημόσιας διοίκησης; Επισημαίνω ότι στη μετάβαση τέτοιου είδους κρίσιμων συστημάτων δεν χωρά καμία περίοδος προσαρμογής. Τι θα κάνετε λοιπόν; Θα αυξήσετε το προσωπικό και θα οργανώσετε τέλεια τις νέες υπερδομές ή μήπως θα οδηγηθείτε άμεσα και ολοκληρωτικά σε outsourcing επιλογές. Περιμένουμε μια απάντηση.

Έχετε λοιπόν ομολογουμένως ένα φιλόδοξο και μεγαλόπνοο σχέδιο. Θα κριθείτε πλέον στην πράξη και εκ του αποτελέσματος. Εμείς ωστόσο οφείλουμε εγκαίρως να προειδοποιούμε για τις αρρυθμίες που μπορεί να προκύψουν, την πολυπλοκότητα αλλά και τον όγκο ενός τέτοιου τεράστιου εγχειρήματος. Στα ζητήματα που αφορούν το οργανόγραμμα του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης, έχουν κατά τη γνώμη μου ένα διττό χαρακτήρα. Από τη μια έχουμε υφιστάμενες δομές και πολιτικές που χαράχτηκαν επί των ημερών μας οι οποίες μετονομάζονται και παρουσιάζονται ως νέες. Χαρακτηριστικό παράδειγμα, ο Ελληνικός Διαστημικός Οργανισμός που τόσο λοιδορήσατε ως αντιπολίτευση τώρα έρχεστε και τον μετονομάζετε κρατώντας τη στοχοθεσία του λέξη προς λέξη απλά και μόνο για να μην παραδεχτείτε την αναγκαιότητα του ή ίσως, για να τον ράψετε στα μέτρα σας. Αλλά θα τα πούμε αναλυτικά και στην κατ’ άρθρον συζήτηση.

Από την άλλη με τις διατάξεις του παρόντος νομοσχεδίου έχουμε και την δημιουργία επιπλέον δομών. Αναμφίβολα με αυτές τις διατάξεις το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης ως ένα υπερυπουργείο πλέον, παίρνει κρίσιμες υπηρεσίες και αρμοδιότητες οριζόντια απ’ όλη τη δημόσια διοίκηση της οποίας είναι εμφανής ο ασφυκτικός έλεγχός της. Ευελπιστούμε όλη αυτή η συγκέντρωση να μη γίνεται ώστε μέσω του Υπουργού Επικρατείας και Ψηφιακής Διακυβέρνησης το ψηφιακό κράτος να καταλήξει στον απευθείας έλεγχο του Μεγάρου Μαξίμου. Γιατί αν αυτή είναι η νέα εποχή για τη χώρα που ευαγγελίζεται το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης η εποχή Μητσοτάκη δηλαδή, τότε δεν είναι ούτε νέα ούτε ελπιδοφόρα για την κοινωνική πλειοψηφία.

Όσον αφορά το επικοινωνιακό κομμάτι αυτής της επονομαζόμενης νέας εποχής, θα σταθώ μόνο σε ένα σημείο που κατά τη γνώμη μου είναι εξαιρετικά σημαντικό και κομβικό μέσα στο νομοσχέδιο. Αφορά τη βίβλο του ψηφιακού μετασχηματισμού. Αυτή που εξήγγειλε και ο Υπουργός στις προγραμματικές. Αυτή δηλαδή που σκοπεύει να αντικαταστήσει την εθνική ψηφιακή στρατηγική 2016-2021 που εκπονήθηκε από την κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ και εγκρίθηκε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Υπενθυμίζω ότι η εθνική ψηφιακή στρατηγική, ήταν ο λόγος για τον οποίο το Μάρτιο του 2017 άρθηκε η αιρεσιμότητας είχε επιβάλει η commission στην κυβέρνηση Σαμαρά, λόγω των τραγικών επιδόσεων στην ηλεκτρονική διακυβέρνησης επί Υπουργίας του κυρίου Μητσοτάκη.

Αποτέλεσμα της αιρεσιμότητας ήταν το μπλοκάρισμα χρηματοδότησης άνω του ενός δις ευρώ για τη χώρα. Δεν έχουμε καταλάβει όσο και αν διαβάζουμε το σχέδιο νόμου, αν η βίβλος θα είναι κάτι άλλο από την εθνική ψηφιακή στρατηγική ή αν απλά αυτή μετονομάζεται σε βίβλο για επικοινωνιακούς λόγους. Αυτή η βίβλος υπάρχει και διανεμήθηκε στους Υφυπουργούς και δύο Γενικούς Διευθυντές όπως διαβάζουμε σε site και φιλοκυβερνητικά μέσα ή θα εκδοθεί στο μέλλον όπως αναφέρεται στο σχέδιο νόμου; Είναι η πρώτη βίβλος που αν υπάρχει δεν την έχει δει κανείς παρά μόνο οι συντάκτες της και χωρίς καμία διαβούλευση.

Αυτό που συμπεραίνουμε εμείς είναι ότι ανακαλύπτετε την Αμερική, παρουσιάζετε το υπάρχον σαν νέο το δικό σας νέο με τις δικές επιπλέον παρεμβάσεις. Αυτές οι παρεμβάσεις θα είναι ένας ολοκληρωτισμός νέου ψηφιακού τύπου για τον ασφυκτικό έλεγχο των πάντων ακόμα και των Υπουργών σας. Γιατί επί της ουσίας τα έργα ψηφιακής μεταρρύθμισης που είναι προς όφελος της λειτουργίας της δημόσιας διοίκησης, της ανάπτυξης και της κοινωνίας, τα παίρνετε από εμάς έτοιμα. Ακόμα και αν τα χλευάζατε και τα λοιδορούσατε ως αντιπολίτευση. Κάποια είναι ήδη συμβασιοποιημένα κάποια είναι σε εξέλιξη και εσείς, θα κάνετε με τους δικούς σας όρους όπου μπορείτε τις δικές σας παρεμβάσεις. Με όρους απόλυτα ελεγχόμενους κατά τη δική μου γνώμη βεβαίως από τον ίδιο τον Πρωθυπουργό. Στην κατ’ άρθρον συζήτηση θα επανέλθουμε αναλυτικά με τέτοια παραδείγματα επικοινωνιακών εντυπώσεων αλλά και εντυπωσιακών κυβιστήσεων.

In this article

Join the Conversation