Με τις εκλογές του ερχόμενου Μαΐου και την νέα δημοτική αρχή τον Σεπτέμβριο, κλείνει η 9ετια, παρά 4 μήνες, της παράταξης «ΟΡΑΜΑ» με τη Σταυρούλα Μπραΐμη στο δημαρχιακό θώκο του Σουλίου και ξεκινά μια νέα εποχή με πολλές προκλήσεις αλλά και πολλά διακυβεύματα.
Το στοίχημα που θα επικρατήσει την νέα περίοδο -από έναρξης του προεκλογικού αγώνα μέχρι και το τέλος της τετραετίας-χωρίζεται σε τρεις άξονες. Στην στελέχωση των ψηφοδελτίων και κατ΄ επέκταση στους 27 που θα προκύψουν στο νέο δημοτικό συμβούλιο, στην συνέχιση της καλής δουλειάς που έχει γίνει στην καθημερινότητα των δημοτών και στην ξεκάθαρη αναπτυξιακή ρότα, που αναγκαστικά και υποχρεωτικά πρέπει να αποκτήσει ο δήμος για να γλυτώσει τον οικονομικό μαρασμό.
Τρεις άξονες που θα αποτελέσουν το μεγάλο στοίχημα για τους «μνηστήρες» του γραφείου του 2ο ορόφου, εκεί που αναμένεται να στοχεύσουν την επικοινωνιακή πολιτική τους για την προεκλογική περίοδο άλλα και την σύνταξη των προγραμματικών θέσεων με τις οποίες θα ζητήσουν την ψήφο μας.
Το ανθρώπινο δυναμικό
Έχουμε συνηθίσει να βλέπουμε την στελέχωση των ψηφοδελτίων με κριτήρια αστεία ή μάλλον μόνο με ένα αστείο κριτήριο. Δηλαδή το πόσο μεγάλο σόι έχει κάποιος και πόσους ψήφους μπορεί να φέρει στον εκάστοτε συνδυασμό. Το εάν μπορούν να προσφέρουν έργο-εφόσον εκλεγούν- είναι μια υπόθεση που στις περισσότερες των περιπτώσεων έρχεται σε δεύτερη μοίρα.
Καταλήγουμε λοιπόν να βρισκόμαστε μπροστά σε ένα δημοτικό συμβούλιο άλαλο, μιας και δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις που κάνουμε τάμα στον Άγιο Δονάτο για να ακούσουμε την φωνή ορισμένων. Κατά συνέπεια, το κουπί το τραβούν οι λίγοι που μπορούν να διοικήσουν, να κατανοήσουν, να σχεδιάσουν και να υλοποιήσουν.
Ακόμα πιο ακατανόητος για την λογική μας, είναι ο προσανατολισμός στις θέσεις της αντιδημαρχίας αφού, σχεδόν στο σύνολό τους, οι δημοτικοί σύμβουλοι της πλειοψηφίας, αναλαμβάνουν καθήκοντα αντιδήμαρχων, ανεξαρτήτως των δυνατοτήτων και ικανοτήτων τους.
Οι δεδομένες και κοινώς αποδεχτές προτεραιότητες στην στελέχωση ενός ψηφοδελτίου, (δηλαδή ποιες είναι οι δυνατότητές τους στην διοίκηση, πόσο νοικοκυραίοι είναι, τί επαγγελματικό προφίλ έχουν, πόσο ικανοί είναι στον εντοπισμό, στην κατανόηση των προβλημάτων και στην επίλυσή τους, ακόμη και πόσο αντιπροσωπευτικό είναι το σώμα στην τοπική κοινωνία σε επίπεδο επαγγέλματος), πηγαίνει σε δεύτερη μοίρα. Αφήνω εκτός συλλογισμού μού την μόρφωση, καθώς διαχρονικά έχουμε δει «διαμάντια» με ελλειπή μόρφωση άλλα με μεγάλο έργο.
Η καθημερινότητα
Η καθημερινότητα, με ελάχιστες εξαιρέσεις, βρίσκεται σε ικανοποιητικότατο επίπεδο. Ο δήμος είναι καθαρός, έχει ικανοποιητικό φωτισμό -με εξαίρεση την αγορά της πόλης- δεν αντιμετωπίζει προβλήματα στην ύδρευση -με εξαίρεση κυρίως τον Αχέροντα- βρίσκεται σε ικανοποιητικό επίπεδο αναφορικά με τον αριθμό των θέσεων στάθμευσης, λύνεται το μεγάλο πρόβλημα της αποχέτευσης, το οδικό δίκτυο, με ελάχιστες εξαιρέσεις, βρίσκεται σε καλή κατάσταση, ενώ προβλήματα εντοπίζονται στην συγκοινωνία των απομακρυσμένων χωριών με την πόλη, αλλα στην καθημερινότητα των μαθητών ελλείψει ιδανικών κτιριακών εγκαταστάσεων.
Επίσης, στην καθημερινότητα των δημοτών εντάσσεται η γραφειοκρατία, η καθυστέρηση στην εξυπηρέτηση του πολίτη και η απουσία επαφής και επικοινωνίας των υπηρεσιών του δήμου με τον πολίτη. Αναφορικά με τα παραπάνω και σύμφωνα με τους ίδιους του πολίτες άλλα και την προσωπική μας εμπειρία, προκύπτει θέμα, όπως άλλωστε συμβαίνει και στην συντριπτική πλειονότητα των δήμων της χώρας.
Το στοίχημα για την επόμενη δημοτική αρχή είναι να μπορεί να συνεχίσει το έργο στην καθημερινότητα των πολιτών και ταυτόχρονα να βελτιώσει τα κακώς κείμενα που υπάρχουν. Ο επόμενος δήμαρχος δεν θα πρέπει να χαρακτηρίζεται από προκαταλήψεις. Θα πρέπει να είναι σε θέση να αναγνωρίσει την καλή δουλειά που έχει γίνει και να έχει την δυνατότητα να σχεδιάσει το κάτι παραπάνω.
Η ανάπτυξη
Όταν λέμε ανάπτυξη αναφερόμαστε στην οικονομική ανάπτυξη/οικονομική μεγέθυνση. Είναι η αυξανόμενη δυνατότητα μιας κοινωνίας να ικανοποιεί τις οικονομικές ανάγκες των μελών της στο πέρασμα του χρόνου ως αποτέλεσμα της αύξησης των διαθέσιμων παραγωγικών συντελεστών, (δηλαδή της εργασίας, της γης, του κεφαλαίου και της επιχειρηματικότητας).
Στην περιοχή μας υπάρχουν μόλις δύο κύριοι άξονες. Ο πρωτογενής τομέας παραγωγής και ο τουρισμός. Στο σημείο αυτό υπάρχει θέμα.
Φυσικά, η ανάπτυξη δεν αποτελεί θέμα μόνο της δημοτικής αρχής άλλα και της κεντρικής πολιτικής σκηνής και της οικονομικής δυνατότητας της χώρας. Οι χρηματοδοτήσεις του κράτους προς τους ΟΤΑ βρίσκονται σε ιστορικό χαμηλό. Ωστόσο, δεν έχουμε δει καμιά σοβαρή προσπάθεια από την δημοτική αρχή για την εξεύρεση εναλλακτικών πηγών χρηματοδότησης, κυρίως από Βρυξέλλες (όπως έχει συμβεί σε μικρό αριθμό κάποιων δήμων) άλλα και από επενδύσεις ιδιωτών.
Η ανάπτυξη αναφέρεται στη μακροχρόνια τάση και όχι στη βραχυχρόνια διακύμανση (τρίμηνα, εξάμηνα, λίγα έτη), οπότε μια 9ετής θητεία είναι ικανή για να μας δείξει πραγματικά αποτελέσματα.
Δυστυχώς, στην περίπτωσή μας ο πρωτογενής τομέας είναι τουλάχιστον προβληματικός με τον κάμπο της Παραμυθιάς καθώς επί σειρά ετών παρέμενε ανενεργός λόγω αναδασμού. Όμως ακόμη και τώρα που ολοκληρώθηκε ο αναδασμός, τα τεράστια προβλήματα της άρδευσης στους ΤΟΕΒ αφήνουν αδιάφορους ή φοβισμένους τους παραγωγούς με αποτέλεσμα να μην ασχολούνται σοβαρά. Τόσο ο μακροχρόνιος αναδασμός όσο και τα προβλήματα στον ΤΟΕΒ έχουν απολυτή σχέση με τις αυτοδιοικήσεις, ειδικά μετα το 2011-12 που ο έλεγχος των προϋπολογισμών των ΤΟΕΒ πέρασε στην αυτοδιοίκηση.
Στον δήμο Σουλίου δεν υπάρχει γεωπόνος ή κτηνίατρος ώστε να καθοδηγήσει τους ανθρώπους στην πρώτη γραμμή παραγωγής. Άλλα για να λέμε την πλήρη αλήθεια, μερίδιο ευθύνης έχουν και οι ίδιοι οι άνθρωποι του πρωτογενούς τομέα αφού όταν η δημοτική αρχή σύστησε το γραφείο εξυπηρέτησης των αγροτών στελεχώνοντάς το με επιστήμονες που θα μπορούσαν να καθοδηγήσουν τους αγρότες και τους κτηνοτρόφους, σνομπαρίστηκε και απαξιώθηκε από τους ίδιους αφού δεν ζήτησαν την συμβουλή των τεχνοκρατών ούτε μια φορά.
Για τον τουρισμό τα έχουμε χιλιογράψει. Σπασμωδικές κινήσεις και δράσεις, χωρίς κανένα σοβαρό σχεδιασμό και χωρίς επιτροπή τουρισμού, χωρίς Αντιδήμαρχο και χωρίς ειδικό συνεργάτη στον τομέα αυτό.
Το στοίχημα σε αυτές τις εκλογές είναι:
Να δοθεί στήριξη σε υποψήφιους δημοτικούς συμβούλους (ανεξαρτήτως συνδυασμών), που θα μπορούν να σταθούν αξιοπρεπώς στο δημοτικό συμβούλιο και θα είναι ικανοί να αντιληφθούν τα πραγματικά προβλήματα του τόπου, που θα μπορούν να κατανοήσουν την αναγκαιότητα της ανάπτυξης και θα έχουν την προσωπικότητα να τοποθετούνται, να παραδέχονται και να διορθώνουν αποφάσεις που ενδεχομένως αποδειχτούν λανθασμένες.
Να δοθεί στήριξη σε υποψήφιους δημοτικούς συμβούλους που έχουν αποδεδειγμένα δράση και αποτελέσματα στον επαγγελματικό στίβο, με διοικητικές ικανότητες -για τους ηλικιακά μεγαλύτερους, με όραμα και όνειρα-για τους νεωτέρους υποψήφιους. Και πάνω από όλα να μπορούν να ακούν ανεξαιρέτως όλους τους δημότες και τις προτάσεις τους και να μην προσπαθούν να αποσιωπούν την οποιαδήποτε διαφορετική άποψη.
Είναι ευκαιρία για εμάς τους δημότες, με βάση τον «Κλεισθένη» (λόγω της απλής αναλογικής), να εκλέξουμε τους άριστους και όχι τους αρεστούς των επικεφαλής των συνδυασμών αν και εφόσον συνεχίσουν την συγκρότηση των ψηφοδελτίων με την λογική που αναφέραμε παραπάνω .
Join the Conversation