2 σημαντικές εκθέσεις για την ανάπτυξη του τουρισμού, είναι ήδη παρελθόν, αφήνοντας μας μια γλυκόπικρη γεύση, όσον αφορά την παρουσία μας σε αυτή και τα κέρδη που αποκομίσαμε.
Ο λόγος για την WTM και την Philoxenia που και για φέτος κέρδισαν το ενδιαφέρον της εγχώριας και της διεθνής τουριστικής κοινότητας.
Στα θετικά σημειώνουμε πως έστω και με υποτυπώδη παρουσία… ήμασταν εκεί. Ξαναβρεθηκαμε μετά από πολλά χρονιά στην WTM και επαναλάβαμε την κλασική μας παρουσία στην Philoxenia.
Και το σημαντικό κατά την ταπεινή μας γνώμη (και αυτό κρατάμε στα θετικά), είναι πως όταν αυτές οι δράσεις γίνονται προεκλογικά, αναγκαστικά μπαίνει ο τουρισμός στο τραπέζι των υποψηφίων και των προεκλογικών προγραμματικών φυλλαδίων, έστω και αν κάποιος από τους υποψήφιους, δεν το θεωρεί σημαντικό.
Στα αρνητικά, πως και στις 2 εκθέσεις, σαν προορισμός είχαμε ελλειπή παρουσία, η οποία περιορίστηκε στην διανομή φυλλαδίων και ορισμένων press kit, καθως και στην φυσική παρουσία της δημάρχου στην WTM και της δημάρχου και της εντεταλμένης δημοτικής συμβούλου σε θέματα τουρισμού στην Philoxenia, αφού σαν δημοτική αρχή, στερούμαστε την ύπαρξη τεχνοκράτη του τουριστικού προϊόντος που θα είναι σε θέση να συνδιαλλαγεί με τους επισκέπτες και τους επαγγελματίες άλλα και να οργανώσει μια αποστολή σε τουριστική έκθεση για την ανάπτυξη του τουρισμού.
Το πλέον συμαντικο προβλημα, ήταν η απουσία των επαγγελματιών του τουρισμού του δήμου (με ελάχιστες εξαιρέσεις στην philoxenia), αν και στην πραγματικότητα, αυτούς αφορά οι εκθέσεις και οχι τις δημοτικές αρχές, καθώς το σημαντικό στις εκθέσεις είναι οι συναντήσεις B2B με tour operatorς, ιδανικά σε επιπεδο CEO και όχι η παρουσία reception πίσω από ένα τραπέζι με λίγα φυλλάδια.
Στις εκθέσεις αυτού του είδους, οι δήμαρχοι και όλοι οι αιρετοί, είναι εκεί για να φροντίσουν να έχουν ότι χρειάζονται οι φορείς και οι επαγγελματίες του τουρισμού, ώστε οι δεύτεροι να κάνουν την δουλειά που απαιτείται… και όχι να τους αντικαθιστούν οι οποιοδήποτε αιρετοί. Ο τουρισμός, είναι καθαρά υπόθεση των ιδιωτών, επαγγελματιών και επιχειρηματιών που ζουν, βιώνουν και επενδύουν στην ανάπτυξή του. Υποθεση των δήμων ειναι να βοηθούν τους ιδιώτες. Και όσο δεν συμβαίνει αυτό, τόσο θα κυνηγάμε την ουρά μας με παρουσίες σε εκθέσεις χωρίς κανένα ουσιαστικό κέρδος, πέραν από τις όποιες συναντήσεις μπορεί να κάνει ο οποιοδήποτε αιρετός εκτός αντικείμενου του τουρισμού.
Έτσι μοιραία το κέρδος από μια έκθεση είναι η επικοινωνία της φωτογραφίας και αν αυτό προσπαθήσεις να το συνδέσεις με συμβόλαια που κλείστηκαν με ξενοδοχεία ή με επιχειρήσεις δραστηριοτήτων στην φύση, τότε θα δεις ένα τεράστιο μηδέν.
Αυτή είναι και η λογική των τεράστιων εκθέσεων, όπως η ITB στο Βερολίνο, η WTM στο Λονδίνο, η Tour Natur στο Ντίσελντορφ, η Fitur στην Μαδρίτη και η Mitt στην Μόσχα. Όλες αυτές οι εκθέσεις έχουν ένα κοινό. Πραγματοποιούνται στο πρώτο ή στο τελευταιο τρίμηνο κάθε χρονιάς, ώστε να αναπτυχθούν τα συμβόλαια για το επερχόμενο καλοκαίρι.
Και φυσικά θα υπάρχει αντίλογος που θα αναφέρει, “γιατί να έχει τα θετικά προσδοκούμενα κέρδη ένας δήμος σαν τον δικό μας; Τι προσφέρει;, Ποια είναι η τουριστική κουλτούρα των άρχων και των επαγγελματιών;” Η απάντηση σε αυτό είναι απλή. Ολα αυτά χτίζονται χρονιά την χρονιά. Όταν αφήνεις όμως δεκαετίες ανεκμετάλλευτες, φτάνεις μοιραία ή στην απουσία ή στην υποτυπώδη εμφάνιση στις εκθέσεις.
Τι πρέπει να συμβεί άμεσα, πριν από την παρουσία μας σε εκθέσεις;
Το νούμερο ένα, είναι η απόκτηση τουριστική ταυτότητας του δήμου. Τι είμαστε, τι τουρισμό μπορούμε να δεχτούμε και πως μπορούμε να το αναπτύξουμε.
Η πραγματικότητα είναι μία. Αυτήν την στιγμή, εκτός της άναρχης ανάπτυξης του Αχέροντα και της εκμετάλλευσης του για 6 εβδομάδες max την σεζόν, ο τουρισμός του δήμου περιορίζεται στην κατηγορία Silver Tourism, δηλαδή τουρίστες ηλικίας 55+.
Και αυτό δεν είναι κακο. Όλοι οι προορισμοί, επενδύουν στην ανάπτυξη της κατηγορίας silver tourism, καθώς είναι μια ποιοτική ομάδα τουριστών, με έμφαση στον πολιτισμό, την φύση και την ιστορία του τόπου. Όλη η αγορά στρέφεται στους “ασημένιους τουρίστες” προσαρμόζοντας τις μελέτες στο πόσο σημαντικό ρόλο παίζει το σωστό segmentation για τη δημιουργία προϊόντων Silver Tourism στα πλαίσια μακρόπνοου σχεδιασμού, τις στρατηγικές πωλήσεων και τη προέλκυση τουριστών άλλα και επενδύσεων.
Θα πρέπει να σημειωθεί, πως το σημαντικότερο συνέδριο στις φετινές παράλληλες εκδηλώσεις της philoxenia, αφορούσε τους Silver Tourists. Ποιοι είναι οι «ασημένιοι» τουρίστες; Tι ποσοστό της τουριστικής αγοράς αποτελούν; Ποιες είναι οι απαραίτητες γνώσεις που πρέπει να αποκτήσει η τουριστική βιομηχανία για να ικανοποιήσει τις ανάγκες αυτής της ηλιακής ομάδας;
Αν αυτό καταφέρουμε να το αναπτύξουμε στην Παραμυθιά, σε συνδυασμό με τον απελπιστικό από θέμα οργάνωσης και εικόνας Αχέροντα και το ανύπαρκτο στον χάρτη του τουρισμού Σούλι, τότε θα μπορούμε να πούμε πως θέτουμε τις βάσεις για το νούμερο ένα αναπτυξιακό μέσο για όλον το δήμο.
Για να συμβεί όμως αυτό, αρχικά η δημοτική αρχή θα πρέπει να πάρει σοβαρά το κομμάτι του τουρισμού,
- Να ενταχθεί στο δυναμικό της ειδικός συνεργάτης για τον τουρισμό,
- Να μην υπάρχει εντεταλμένος δημοτικός σύμβουλος άλλα αντιδήμαρχος, να υποστηριχθούν οι 2 παραπάνω με αντίστοιχες ειδικότητες στο πρόγραμμα κοινωφελούς εργασίας
- Να δημιουργηθεί μια επιτροπή τουριστικής ανάπτυξης ή μια δημοτική υπηρεσια τουρισμού, οπως σε όλους τους δήμους που επενδύουν στον τουρισμό
- Όλοι αυτοί να είναι σε μόνιμη ανοιχτή γραμμή με τους επαγγελματίες του τουρισμού του δήμου.
Μια συνηθησμένη επιτροπή τουριστικής ανάπτυξης ή υπηρεσία τουρισμού ενός δήμου, εχει υπηρεσιακό αντικείμενο τα εξής :
- Τηρεί μητρώα και στοιχεία που αφορούν την υφιστάμενη κατάσταση του τουρισμού στην περιοχή του δήμου (τουριστικά αξιοθέατα, τουριστικές επιχειρήσεις, τουριστικές υποδομές, στοιχεία απασχόλησης, οικονομικά στοιχεία κλπ).
- Σχεδιάζει και εισηγείται προγράμματα δράσεων και παρέμβασης του δήμου για την ανάπτυξη του τουρισμού στην περιοχή και την αναβάθμιση των παρεχομένων τουριστικών υπηρεσιών, σε συνεργασία με τους τουριστικούς επαγγελματικούς φορείς της περιοχής. Μεριμνά για την εφαρμογή των προγραμμάτων αυτών.
- Μεριμνά για το σχεδιασμό και την πραγματοποίηση προγραμμάτων τουριστικής προβολής της περιοχής του δήμου (π.χ. παραγωγή τουριστικού υλικού και εκδόσεις πρακτικών οδηγών για τους ταξιδιώτες, συμμετοχή σε εκθέσεις τουρισμού, δημιουργία δικτύων επικοινωνίας και συνεργασίας με άλλες περιοχές εντός και εκτός της χώρας κλπ).
- Μεριμνά για την εφαρμογή μηχανισμών ενημέρωσης / πληροφόρησης των επισκεπτών της περιοχής, όπως γραφείου πληροφόρησης επισκεπτών .
- Υποστηρίζει ολες τις δημοτικές υπηρεσιες, τους τοπικούς φορεις και τους ιδιώτες του τουρισμού, για την προώθηση των παραπάνω στόχων
Οτι δηλαδή δεν έχουμε εμεις…
Join the Conversation