Εθνικό πρόγραμμα επιθεώρησης και συντήρησης των έργων συνιστούν φορείς, μηχανικοί αλλά καθηγητές του Πολυτεχνείου, μετά την κατάρρευση της γέφυρας στην Γένοβα της Ιταλίας.
Ο μεγαλύτερος οδικός άξονας της χώρας, η Εγνατία Οδός, χαρακτηρίζεται από τις μεγάλες και εντυπωσιακές γέφυρες που διαθέτει, τις μεγαλύτερες μάλιστα στην περιοχή της Ηπείρου. Και μέσα από την συντήρηση και την παρακολούθηση που γίνεται οι γέφυρες της Εγνατίας είναι απολύτως ασφαλείς.
Στο σύνολό τους εξάλλου κατασκευάστηκαν με καινούρια τεχνογνωσία και με υψηλές προδιαγραφές. Μάλιστα εκπονήθηκαν ειδικές μελέτες αντισεισμικής θωράκισης ενώ υπήρξε ιδιαίτερη μέριμνα στις μελέτες έτσι ώστε τα δομικά τους στοιχεία να επιθεωρούνται και να συντηρούνται εύκολα για να αντέξουν τον προδιαγραφόμενο χρόνο ζωής των 120 ετών.
Σε όλο το μήκος του αυτοκινητοδρόμου κατασκευάστηκαν πάνω από 500 γέφυρες και διαβάσεις.
Ορισμένες από τις πιο εντυπωσιακές γέφυρες σε ολόκληρη την χώρα βρίσκονται στην περιοχή της Ηπείρου.
Μεταξύ αυτών είναι:
Κρυσταλλοπηγής Παραμυθιας. Μεγάλου μήκους κοιλαδογέφυρα με δύο ανεξάρτητους κλάδους, που βρίσκεται στην περιοχή της Παραμυθιάς στη Θεσπρωτία. Ο βόρειος κλάδος έχει συνολικό μήκος 680 μ. και οκτώ ανοίγματα και ο νότιος μήκος 848 μ. και 12 ανοίγματα. Τα μεσαία βάθρα έχουν ύψος από 10 έως 30 μ.
Βοτονοσίου. Γεφυρώνει τον Μετσοβίτικο ποταμό 15 χιλιόμετρα δυτικά του Μετσόβου. Βρίσκεται ανάμεσα σε δύο σήραγγες, τη σήραγγα Ανθοχωρίου και τη σήραγγα Βοτονοσίου, έχει δύο κλάδους, μήκους περίπου 500 μέτρων έκαστος, και κατασκευάστηκε με τη μέθοδο της προβολοδόμησης (τμηματική κατασκευή, ταυτόχρονα από τα δύο άκρα προς το κέντρο). Εχει μόνο τρία ανοίγματα. Το μεγαλύτερο από αυτά είναι 230 μ., το δεύτερο μεγαλύτερο μήκος στον ελληνικό χώρο (μετά τη γέφυρα Ρίου – Αντιρρίου) και ανάμεσα στα 15 μεγαλύτερα παγκοσμίως, που κατασκευάσθηκαν με την τεχνική της προβολοδόμησης. Η θεμελίωση πραγματοποιήθηκε με πέλματα βάθους έως και 35 μ. και διαμέτρου 10 μ.
Μεγαλορέματος. Βρίσκεται στην ίδια περιοχή με τη γέφυρα Βοτονοσίου και είναι κοιλαδογέφυρα δύο ανεξάρτητων κλάδων, μήκους 500 μέτρων περίπου έκαστος, με άνοιγμα 45 μ. και ύψος βάθρων 32 μ. περίπου. Κατασκευάστηκε με τη μέθοδο της τμηματικής προώθησης, σύμφωνα με την οποία η γέφυρα κατασκευάζεται κατά τμήματα πίσω από το ακρόβαθρο και κατόπιν κάθε έτοιμο τμήμα ολισθαίνει με τη βοήθεια γρύλων στην τελική του θέση. Η γέφυρα έχει σύστημα σεισμικής μόνωσης, το οποίο αποτελείται από εφέδρανα χαμηλής απόσβεσης και υδραυλικούς αποσβεστήρες.
Αραχθου. Η γέφυρα εξασφαλίζει τη διέλευση της Εγνατίας Οδού πάνω από την κοιλάδα του ποταμού Αραχθου. Εχει δύο κλάδους μήκους 1.036 μ. έκαστος, με άνοιγμα 142 μ., μέγιστο ύψος μεσοβάθρων 85 μ. και κατασκευάστηκε με τη μέθοδο της προβολοδόμησης, με χαρακτηριστικό στοιχείο ότι δεν υπάρχει κανένας ενδιάμεσος αρμός στο κατάστρωμα. Στη γέφυρα λειτουργούν παθητικές συσκευές απορρόφησης σεισμικής ενέργειας. Μαζί με τη γέφυρα του Νέστου είναι μία από τις μεγαλύτερες σε μήκος γέφυρες της Εγνατίας Οδού.
Μετσοβίτικου. Γεφυρώνει τον Μετσοβίτικο ποταμό, στις παρυφές του Μετσόβου. Βρίσκεται ανάμεσα σε δύο σήραγγες, τη σήραγγα Αγίου Νικολάου και τη σήραγγα Ανηλίου, αναπτυσσόμενη σε δύο κλάδους, μήκους 540 μ. έκαστος. Το μέγιστο άνοιγμα είναι 235 μ. και το μέγιστο ύψος των μεσοβάθρων περίπου 110 μ. Ήταν μία από τις πιο «δύσκολες» τεχνικά γέφυρες στην οποία μάλιστα είχε δοθεί, στο στάδιο της μελέτης, ιδιαίτερη έμφαση από πλευράς αισθητικής, έτσι ώστε να προσαρμοστεί αρμονικά στην ιδιαίτερου φυσικού κάλλους περιοχή.
Εντυπωσιακές και χωρίς κανένα πρόβλημα!
“Μέσα από τη συντήρηση της Εγνατίας Οδού έχουμε βάλει όργανα που παρακολουθούμε τη λειτουργία των γεφυρών. Φροντίζουμε να είναι στο καλύτερο δυνατό επίπεδο ασφάλειας. Είναι καινούργιες όλες οι γέφυρες, με καινούργια τεχνογνωσία. Δεν υπάρχει κανένα θέμα” διαβεβαιώνει μέσω του Alpha 96,5 ο πρόεδρος του Συλλόγου Εργαζομένων της Εγνατίας Οδού Α.Ε. Πασχάλης Τσουκαλάς.
Ήδη, “στην πρόσφατη εργολαβία συντήρησης που υπογράψαμε την άνοιξη υπάρχει ολόκληρο κεφάλαιο για τη συντήρηση των τεχνικών. Κάποιες μικρές παρεμβάσεις που πρέπει να γίνουν στις κοίτες των ρεμάτων και λοιπά για να μην υπάρχει κάποιο πρόβλημα σε οποιοδήποτε τεχνικό του αυτοκινητόδρομου”, δηλώνει ακολούθως ο πρόεδρος του ΣΕΕΟ.
Την ίδια ώρα και παρότι η Εγνατία Οδός Α.Ε. “είχε προβεί πριν από 2-3 χρόνια σε κάποιους διαγωνισμούς που αφορούσε τον έλεγχο των τεχνικών σε όλη την επικράτεια” εντούτοις “δυστυχώς δεν ευδοκίμησε αυτή η διαδικασία” αποκαλύπτει ο κ. Τσουκαλάς. Επιπροσθέτως ο ίδιος αναφέρεται στην κατάρρευση της γέφυρας στη Γένοβα, επισημαίνοντας πως “η Ιταλία ήταν απ’ τους πρώτους που έχει παραχωρήσει τους αυτοκινητοδρόμους και βλέπουμε τώρα ότι ξεσηκωθήκανε και οι Ιταλοί και φωνάζουν όχι στην παραχώρηση, έρχονται στα δικά μας τα λόγια”.
Απο το epiruspost.gr
Join the Conversation