Η πορεία των συνομιλιών Ελλάδας- Αλβανίας αποτέλεσε το κυρίαρχο θέμα στην πρόσφατη συνέντευξη που έδωσε ο αλβανός υπουργός Εξωτερικών Ντιτμίρ Μπουσάτι στη «Φωνή της Αμερικής». Ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχει η τοποθέτηση του κ. Μπουσάτι για το λεγόμενο «τσάμικο ζήτημα» που αναδείχθηκε σε κεντρικό θέμα της συγκεκριμένης συνέντευξης. Σε αντίθεση με όσα ισχυρίζεται η ελληνική πλευρά, ο αλβανός υπουργός Εξωτερικών ανέφερε ότι το «τσάμικο» αποτελεί τμήμα της επίσημης εξωτερικής πολιτικής της χώρας του και προέβλεψε ότι θα επέλθει συμφωνία με την Ελλάδα!
«Λέτε πως η Ελλάδα δεν αναγνωρίζει τσάμικο ζήτημα. Μπορώ να σας πω ότι και για άλλα ζητήματα είχαμε καταστάσεις εντελώς διαφορετικής αντίληψης από πλευράς μας και απ’ την Ελλάδα. Αλλά με βούληση, με συνομιλίες και με εργασία, οι πλευρές έχουν καταφέρει να συγκλίνουν τις θέσεις τους. Εγώ ελπίζω που δεν θα είναι μακρινή η ημέρα που Αλβανία και Ελλάδα θα έχουν να συγκλίνουν στις στάσεις τους και για την υπόθεση αυτή», ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Μπουσάτι.
Οι δηλώσεις αυτές δείχνουν πως μετά την εθνικά επιζήμια συμφωνία των Πρεσπών, η ελληνική πλευρά, προκειμένου να κλείσει την «εν κρυπτώ» διαπραγμάτευση, δίνει την εντύπωση στην Αλβανία ότι δέχεται στο τραπέζι του διαλόγου όλα τα θέματα. Τελικός στόχος είναι η ευρωπαϊκή πορεία της Αλβανίας, στην πράξη όμως τα πράγματα είναι πιο περίπλοκα και εγκυμονούν σοβαρούς κινδύνους.
Σε σχέση με τον αλβανικό παραλογισμό για το λεγόμενο «τσάμικο ζήτημα», υπάρχουν δύο βασικά ερωτήματα, για τα οποία θα πρέπει να δοθούν συγκεκριμένες απαντήσεις:
-Αν ο έλληνας υπουργός Εξωτερικών ισχυρίζεται ότι «δε δέχθηκε, ούτε πρόκειται να συζητήσει θέμα Τσαμουριάς» με τους Αλβανούς, τότε γιατί εξισώνει τον αλβανικό αλυτρωτισμό περί Τσαμουριάς με την Βόρειο Ήπειρο; Είναι απορίας άξιο πως δέχεται ότι το όνομα «Βόρειος Μακεδονία» δεν είναι αλυτρωτικό αλλά περιέχει γεωγραφικό προσδιορισμό ενώ ο όρος «Βόρειος Ήπειρος» σηματοδοτεί αλυτρωτισμό.
Στη Βόρειο Ήπειρο, όμως, υπάρχει ελληνική εθνική μειονότητα, με την ιστορία, τις εκκλησίες, τα σχολεία και τις περιουσίες της. Επιπλέον, υπάρχει το Πρωτόκολλο της Κέρκυρας του 1914 που αναγνώρισε το αυτόνομο κράτος της Βορείου Ηπείρου, με εγγυήτριες τις μεγάλες δυνάμεις της εποχής και το οποίο καμία ελληνική κυβέρνηση από το τέλος του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου έχει διανοηθεί να απεμπολήσει. Στην αποκαλούμενη Τσαμουριά, τι υπάρχει;
-Αν ο έλληνας υπουργός Εξωτερικών ισχυρίζεται ότι η χώρα μας «οφείλει να εφαρμόσει, μέσω της άρσης του εμπολέμου, το διεθνές δίκαιο για τις αλβανικές περιουσίες υπό καθεστώς μεσεγγύησης», τότε γιατί δεν ζητάει το ίδιο από την αλβανική πλευρά για τις λεγόμενες «τσάμικες» περιουσίες, να εφαρμοστεί δηλαδή η ευρωπαϊκή νομολογία για τις δημευθείσες περιουσίες της τσάμικης κοινότητας.
Και, κυρίως, γιατί δεν ζητάει να εφαρμοστεί το διεθνές δίκαιο που προστατεύει τις εθνικές μειονότητες, για τις περιουσίες στην Αλβανία των μελών της ελληνικής μειονότητας; H Αλβανία είναι υπεράνω του διεθνούς δικαίου και της ευρωπαϊκής νομολογίας;
Επιπλέον, υπάρχουν κόκκινες γραμμές που πρέπει να μείνουν απαραβίαστες:
-Δεν υπάρχει γενοκτονία των Τσάμηδων από τους Έλληνες και επομένως δεν μπορεί να ζητείται από την αλβανική πλευρά «δικαίωμα στη μνήμη». Είναι ιστορικά τεκμηριωμένο ότι οι Τσάμηδες, ως συνεργάτες των Ιταλών και των Γερμανών κατακτητών δημιούργησαν ένοπλη πολιτοφυλακή και τοπική κυβέρνηση και επιχείρησαν την εκκαθάριση του ελληνικού πληθυσμού με αποδεδειγμένο σκοπό την ενσωμάτωση περιοχών της Ηπείρου στην Αλβανία.
-Δεν υπάρχει, με βάση την υφιστάμενη ελληνική και ευρωπαϊκή νομολογία, «δικαίωμα στην περιουσία», δηλαδή δυνατότητα διεκδίκησης των δημευθέντων περιουσιών της τσάμικης κοινότητας. Για τους Τσάμηδες που είχαν εμπλακεί σε εγκλήματα έγιναν δίκες από το Ειδικό Δικαστήριο Δωσίλογων Ιωαννίνων. Ταυτόχρονα, επειδή η κινητοποίηση της τσάμικης κοινότητας υπέρ των κατοχικών δυνάμεων ήταν γενικευμένη και αποχώρησαν από την Ελλάδα εκούσια, με επικουρικές διοικητικές πράξεις τους αφαιρέθηκε μαζικά η ελληνική ιθαγένεια και δημεύθηκαν οι περιουσίες τους.
Join the Conversation