Διαπιστώσεις:
Η Κυβέρνηση άνοιξε τη συζήτηση για τη Μεταρρύθμιση του Κράτους χωρίς όμως να έχει μέχρι τώρα καταθέσει στην Επιτροπή Διαβούλευσης αναλυτικά τις θέσεις της. Ειδικότερα δεν παρουσιάστηκε: Ολοκληρωμένο σχέδιο αλλαγής του Εκλογικού Νόμου. Ολοκληρωμένο πλάνο χρηματοδότησης του νέου μοντέλου οργάνωσης της Διοίκησης της Χώρας. Επιπλέον, δεν αντιμετωπίζονται τα σημερινά οικονομικά αδιέξοδα της Αυτοδιοίκησης. Προτάσεις που να λαμβάνουν υπόψη την ανάγκη ενίσχυσης της καταστατικής θέσης και του ρόλου των Αιρετών. Φαίνεται ότι η κυβέρνηση επιφυλάσσει για τους Δήμους ρόλο στην υλοποίηση των Κοινωνικών Προγραμμάτων και δεν προσδιορίζει μέχρι τώρα ρόλο στα ζητήματα ανάπτυξης.
Οι θέσεις της ΚΕΔΕ
Σε αντίθεση με την Κυβέρνηση η ΚΕΔΕ διαμορφώνει θέσεις όπως ενδεικτικά αυτές αποτυπώνονται στο «κείμενο προτάσεων της ΚΕΔΕ για την Μεταρρύθμιση στην Τοπική Αυτοδιοίκηση». Ειδικότερα: Εκλογικό Σύστημα Η ΚΕΔΕ και έως ότου η Κυβέρνηση καταθέσει την ολοκληρωμένη πρότασή της για το Εκλογικό Σύστημα, δεν συζητά την αλλαγή του πριν ολοκληρωθεί προηγουμένως ο διάλογος για τη Μεταρρύθμιση. Οικονομικό πλαίσιο Μεταρρύθμισης – Πόροι της Τ.Α.
(α) φορολογική αποκέντρωση με φορολογικές ελευθερίες χωρίς επιπλέον επιβάρυνση του πολίτη και με μηχανισμό αναδιανομής για άρση των ανισοτήτων.(β) νέα γενιά παρακρατηθέντων και ταυτόχρονη επιστροφή εσόδων από φόρο ζύθου, βοσκοτόπων, πετρελαιοειδή κλπ
(γ) πρόγραμμα υποστήριξης της μεταρρύθμισης με διασφαλισμένους πόρους και προσωπικό.
(δ) απόδοση του 10% από τα έσοδα του Πράσινου Ταμείου
(ε) δραστική μείωση των επιτοκίων του Ταμείου Παρακαταθηκών και Δανείων
(στ) δημιουργία ενός νέου Aναπτυξιακού Προγράμματος της Τ.Α., που θα συμπληρώνει το ΕΣΠΑ και μπορεί να χρηματοδοτείται από τη νέα γενιά παρακρατηθέντων, το ΠΔΕ, την ΕΤΕΠ και το Πράσινο Ταμείο. Το Πρόγραμμα αυτό θα παρέχει ιδιαίτερα υποστήριξη στους μικρούς ορεινούς και νησιωτικούς δήμους.
(η) η μη μεταφορά του ΕΝΦΙΑ στην Τ.Α. όπως είναι σήμερα, αλλά η μελέτη για την θεσμοθέτηση ενός νέου φόρου ακίνητης περιουσίας, σύμφωνα με τα ευρωπαϊκά πρότυπα, αφού αυτός ο φόρος θεωρείται ο πλέον δίκαιος φόρος.
(θ) οι αλλαγές στο θεσμικό πλαίσιο των Δημοσίων Επενδύσεων και των Προμηθειών έχουν ουσιαστικά «μπλοκάρει», με εμφανή αποτελέσματα στην ανάπτυξη και την απασχόληση. Το πρόβλημα πρέπει να επιλυθεί άμεσα.
(ι) τέλος, η μείωση των εσόδων (ΚΑΠ, ΣΑΤΑ, Φόρος Ζύθου, Βοσκοτόπια, τέλη παραχωρησιούχων κλπ) αλλά και η αύξηση του κόστους με νομοθετικές παρεμβάσεις (επιβάρυνση μισθολογικού και φορολογικού κόστους, ασφαλιστικές εισφορές, μεταφορές υπαλλήλων, φορολογικές προκαταβολές επί εκδιδομένων λογαριασμών ύδρευσης των ΔΕΥΑ κλπ) οδηγούν τους Δήμους σε αδυναμία λειτουργίας.
Καταστατική Θέση των Αιρετών
Κωδικοποίηση και οριστική επίλυση των διατάξεων για την καταστατική θέση των Αιρετών. Επανεξέταση του καθεστώτος «περί αυξήσεων των ποινών για αδικήματα κατά του Δημοσίου ή ΝΠΔΔ». Τροποποίηση της διάταξης που αφορά την παραπομπή των Αιρετών σε αργία. Επαναφορά της ειδικής δωσιδικίας. Κατάργηση της διάταξης του άρθρου 20 του ασφαλιστικού νόμου που επιβάλει την περικοπή της σύνταξης των Αιρετών. Επαναφορά των διατάξεων για τις αποζημιώσεις των Αιρετών. Επανεξέταση και αποσαφήνιση της χορήγησης ειδικής άδειας στους Αιρετούς. Άμεση εκδίκαση των υποθέσεων
Αναπτυξιακός ρόλος της Τοπικής Αυτοδιοίκησης ΕΣΠΑ 2014-2020
Οι Δήμοι, σύμφωνα με τις πάγιες θέσεις της ΚΕΔΕ, πρέπει να χρηματοδοτούνται από το ΠΔΕ για τα έργα και τις επενδύσεις τοπικής ανάπτυξης, με γενναία αύξηση του ΠΔΕ και ειδική «γραμμή» για τους Δήμους. Όσον αφορά στο ΕΣΠΑ, η ΚΕΔΕ απαιτεί, κατά την ολοκλήρωση της εξειδίκευσής του, να διασφαλιστούν διακριτές κατηγορίες δράσης με δικαιούχους τους Δήμους σε όλα τα Τομεακά και Περιφερειακά Επιχειρησιακά Προγράμματα του ΕΣΠΑ 2014 – 2020, ο συνολικός προϋπολογισμός των οποίων θα πρέπει να υπερβαίνει τα 2 δις ευρώ, ώστε να δημιουργηθεί ουσιαστικά ένα «οριζόντιο» Αναπτυξιακό Πρόγραμμα της Τ.Α., όπως έχει δεσμευθεί η κυβέρνηση δια του αρμόδιου υπουργού.
Καλεί την Κυβέρνηση να διαμορφώσει και να ανακοινώσει άμεσα τις θέσεις της για όλα τα θέματα ζωτικού ενδιαφέροντος που αφορούν τους Δήμους και το μέλλον της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, στα πλαίσια των εργασιών της Επιτροπής του ΥΠΕΣΔΑ για την αλλαγή του «Καλλικράτη», λαμβάνοντας υπόψη τον προβληματισμό, τις απόψεις και τις προτάσεις των συλλογικών οργάνων της Τοπικής Αυτοδιοίκησης καθώς και τις αποφάσεις και προτάσεις του παρόντος Θεματικού Συνεδρίου. Επιπλέον, την καλεί να καταθέσει άμεσα στη Βουλή το πολυνομοσχέδιο στην τελική του μορφή, με την επισήμανση ότι πρέπει να γίνουν δεκτές οι παρατηρήσεις της ΚΕΔΕ, με το οποίο επιλύονται σημαντικά ζητήματα της καθημερινότητας των Δήμων.
Θεωρεί ως βάση συζήτησης τις θέσεις και προτάσεις της πρωτοβάθμιας Τοπικής Αυτοδιοίκησης, που περιλαμβάνονται στο κείμενο «Προτάσεις της Κ.Ε.Δ.Ε. για τη Μεταρρύθμιση στην Τοπική Αυτοδιοίκηση». Εξουσιοδοτεί το Δ.Σ. να συμπληρώσει και να εμπλουτίσει το εν λόγω κείμενο με τις απόψεις των Αιρετών που κατατέθηκαν στο Συνέδριο. Ειδικότερα, και ενόψει της Συνταγματικής Αναθεώρησης, υπογραμμίζει την ανάγκη: α) Αναθεώρησης του άρθρου 101 του Συντάγματος με περαιτέρω θωράκιση και ενίσχυση της νησιωτικότητας και του άρθρου 102 του Συντάγματος με στόχο την αποσαφήνιση της έννοιας των τοπικών υποθέσεων και των τοπικών εσόδων και την θωράκιση της ταυτόχρονης μεταφοράς των πόρων με τις αντίστοιχες αρμοδιότητες και β) άρσης των κωλυμάτων και ασυμβιβάστων των Αιρετών της Αυτοδιοίκησης. Ε.
Αποφασίζει:
Την αποστολή της παρούσας Απόφασης στις Περιφερειακές Ενώσεις Δήμων και στους Δήμους, συνοδευόμενης από το κείμενο «Προτάσεων της ΚΕΔΕ για την Μεταρρύθμιση στην ΤΑ». Την αποστολή ηλεκτρονικού ερωτηματολογίου προς τους Αιρετούς, προκειμένου να διαμορφωθεί το τελικό κείμενο θέσεων και προτάσεων που θα κατατεθεί στο Τακτικό Συνέδριο της ΚΕΔΕ το Δεκέμβριο στη Θεσσαλονίκη, ώστε η Πρωτοβάθμια Τοπική Αυτοδιοίκηση να λάβει τις τελικές αποφάσεις της και να καθορίσει τη δράση ή την αντίδρασή της ενόψει της προετοιμαζόμενης Μεταρρύθμισης.
Join the Conversation