Αεροσκάφος Blenheim από το αεροδρόμιο Παραμυθιάς. Ζωντανή ιστορία στο μουσείο Πολεμικής Αεροπορίας

To συγκεκριμένο αεροσκάφος μαζί με άλλα πέντε, απογειώθηκαν από την Παραμυθιά στις 13/4/1941 (Κυριακή του Πάσχα των καθολικών), με αποστολή τον βομβαρδισμό Γερμανικών στρατευμάτων στην Φλώρινα.

Τα αεροσκάφη Bristol Blenheim της Βρετανικής Πολεμικής Αεροπορίας (RAF), είχαν δράσει σε Ήπειρο, Ιόνιο και βόρεια Ελλάδα κατά την διάρκεια της κατοχής, με βάση το αεροδρόμιο της Παραμυθιάς. Διαβάστε εκπληκτικές ιστορίες για τα Blenheim και το αεροδρόμιο της Παραμυθιάς, εδώ.

Ωστόσο ένα αεροσκάφος, το Bristol Blenheim Mkl της 211 μοίρας της RAF, με αριθμό σειράς L1434 έχει την δική του ιστορία και απομεινάρια του βρίσκονται στην Ελλάδα και πιο συγκεκριμένα στο αεροδρόμιο Τατοΐου, όπου και εκτίθεται η δεξιά κάτω πτέρυγα και ο κινητήρας.

To συγκεκριμένο αεροσκάφος μαζί με άλλα πέντε, απογειώθηκαν από την Παραμυθιά στις 13/4/1941 (Κυριακή του Πάσχα των καθολικών), με αποστολή τον βομβαρδισμό Γερμανικών στρατευμάτων στην Φλώρινα. Και τα έξι αεροσκάφη καταρρίφθησαν, από σμήνος Γερμανικών καταδιωκτικών αεροσκαφών, τύπου Messerchmitt BF1O9E.

Από τα έξι αεροσκάφη που κατέπεσαν, μόνο το συγκεκριμένο της φωτογραφίας με αριθμό σειράς L1434, ευρέθει και περισυνελλέγει, καθώς ο κυβερνήτης του υποσμηναγός Buchanan κατάφερε να το προσγειώσει παρά τις σημαντικές ζημιές. Ο υποσμηναγός Buchanan ήταν και ο μοναδικός επιζών της αποστολής, αν και σοβαρά τραυματίας.

Το αεροπλάνο παρέμεινε στα αβαθή της λίμνης Πρέσπας, μέχρι και τον Μάιο του 1993, όπου και ανελκύστηκε από την Ελληνική Πολεμική Αεροπορία, για να θυμίζει την δράση της 211 μοίρας της RAF και τις θυσίες των Άγγλων Αεροπόρων.

Το ρολόι του Αεροσκάφους ήταν σταματημένο στην ώρα 16:07.

Λόγω της ιστορικής σημασίας του τύπου αλλά και του προσιτού βάθους αποφασίστηκε από το Γενικό Επιτελείο Αεροπορίας η ανέλκυση του αεροσκάφους με σκοπό να μεταφερθεί στο Μουσείο Αεροπορίας. Το καλοκαίρι του 1993 επιχειρήθηκε η ανέλκυση του α/φους από την Ομάδα Υποβρυχίων Αποστολών (ΟΥΑ) της Πολεμικής Αεροπορίας. Για την αποσυναρμολόγηση, μεταφορά και συντήρηση υπεύθυνη ήταν ομάδα μηχανικών του Μουσείου ΠΑ. Ανακτήθηκαν μόνο οι κινητήρες και κάποια τμήματα του αεροσκάφους καθώς η επιχείρηση διακόπηκε λόγω της ανεύρεσης φορτίου βομβών. Σήμερα εκτίθεται τμήμα της δεξιάς πτέρυγας και οι δύο κινητήρες.

Η φωτογραφία απο τον πιλότο της Π.Α. Γεώργιο Γκίκα
απο το Μουσείο της πολεμικής αεροπορίας στο αεροδρόμιο Δεκελείας.

In this article

Join the Conversation