Η Λαϊκή Συσπείρωση για την τροπολογία επιχορήγησης των κέντρων υγείας από τους Δήμου

Ο δρόμος για να μεταφερθούν το κόστος και η ευθύνη λειτουργίας των δημόσιων μονάδων Υγείας στους δήμους και τις περιφέρειες ανοίγει με την τροπολογία που κατατέθηκε στο νομοσχέδιο...

Ο δρόμος για να μεταφερθούν το κόστος και η ευθύνη λειτουργίας των δημόσιων μονάδων Υγείας στους δήμους και τις περιφέρειες ανοίγει με την τροπολογία που κατατέθηκε στο νομοσχέδιο για την «παράλληλο πρόγραμμα». Η τροπολογία αναφέρει: «Παρέχεται η δυνατότητα στους ΟΤΑ Α’ και Β’ βαθμού και στα νομικά πρόσωπα αυτών της επιχορήγησης μέσω κονδυλίων του προϋπολογισμού τους, άμεσων και απαραίτητων λειτουργικών αναγκών των δημόσιων φορέων Υγείας».

Είναι προφανές ότι η συγκεκριμένη τροπολογία εντάσσεται στη στρατηγική των περικοπών των δαπανών από τον κρατικό προϋπολογισμό στον τομέα Υγείας, που ήδη έχει ξεκινήσει μέσα στο «τοπίο» της υποχρηματοδότησης των δημόσιων μονάδων Υγείας, με συνέπεια τις τεράστιες ελλείψεις σε προσωπικό, εξοπλισμό, υλικά και φάρμακα, ελλείψεις που οδηγούν στο κλείσιμο Περιφερειακά Ιατρεία, τμήματα και κλινικές νοσοκομείων, εργαστήρια Κέντρων Υγείας κ.λπ., ενώ ταυτόχρονα οι πληρωμές για ιατρικές πράξεις έχουν ανοίξει το δρόμο για τη λειτουργία των μονάδων ως επιχειρήσεων. Εντάσσεται στις ευρωπαϊκές κατευθύνσεις και στην πολιτική και της σημερινής συγκυβέρνησης για σταδιακή «αποδέσμευση» του κράτους από την παροχή δωρεάν και υψηλού επιπέδου υπηρεσιών Υγείας, πολιτική που ενσωματώνει και ο «Καλλικράτης».

Αντικειμενικά, οι ΟΤΑ, επειδή τα οικονομικά τους είναι ισχνά, δεν μπορούν να χρηματοδοτούν τον τομέα Υγείας σε πρωτοβάθμιο και δευτεροβάθμιο επίπεδο. Άρα, θα γίνουν ο μοχλός παραπέρα επέκτασης της λειτουργίας των μονάδων Υγείας ως επιχειρήσεων. Ή θα βάλουν υπέρογκα τέλη για τη λειτουργία των μονάδων Υγείας. Και θα πληρώνει πάλι ο λαός. Κομμάτια του ίδιου «παζλ» αποτελούν η τροπολογία για τη «δυνατότητα» του προσωπικού των ΟΤΑ και του Πυροσβεστικού Σώματος να οδηγούν τα ασθενοφόρα των Κέντρων Υγείας της περιοχής, όταν το προσωπικό τους δεν επαρκεί ή δεν υπάρχει, αλλά και η χρηματοδότηση του Νοσοκομείου Σαντορίνης μέσω του δήμου, όπως προβλέπει το νομοσχέδιο. Οι συνέπειες για τους ασθενείς θα είναι περισσότερες πληρωμές, υποβαθμισμένες, κατακερματισμένες υπηρεσίες «πολλών ταχυτήτων». Το κόστος λειτουργίας των μονάδων Υγείας σύντομα θα μετακυλύεται στο λαό.

Πείρα μπορούμε να αντλήσουμε από τη Γερμανία, όπου όλα τα νοσοκομεία δεν επιδοτούνται από τον κρατικό ή δημοτικό προϋπολογισμό, είναι αυτόνομα, υπεύθυνα για την οικονομική τους λειτουργία με επιχειρηματικά κριτήρια. Τα δημοτικά νοσοκομεία έχουν γίνει Δημοτικές Επιχειρήσεις Περιορισμένης Ευθύνης (ΔΕΠΕ), χρηματοδοτούνται μόνο από έσοδα νοσηλίων, που παίρνουν από δημόσιες ή ιδιωτικές ασφάλειες. Ο έντονος ανταγωνισμός τους με ιδιωτικές και εκκλησιαστικές κλινικές έχει οδηγήσει στη μείωση του προσωπικού, ιδιαίτερα των γιατρών κι επομένως στην υποβάθμιση των παρεχόμενων υπηρεσιών. Επίσης, δημοτικά ή κρατιδιακά νοσοκομεία αξιοποιούν ευέλικτες μορφές εργασίας, ενοικίαση εργαζομένων, ιδιωτικοποίηση υπηρεσιών, όπως καθαριότητα, σίτιση κ.λπ. Επομένως, καθόλου αθώα και σίγουρα καθόλου «πρωτότυπη» δεν είναι η στόχευση που υπηρετείται και με αυτήν την τροπολογία της κυβέρνησης…

Η ανάπτυξη υπηρεσιών και μονάδων Υγείας θα πρέπει να σχεδιάζεται σε κεντρικό επίπεδο από το κράτος, σύμφωνα με τις ανάγκες που υπάρχουν και όχι σύμφωνα με το …κομπόδεμα του κάθε δήμου. Θα πρέπει να είναι δημόσιες, υψηλού επιπέδου και να παρέχονται σε όλους δωρεάν. Είναι απαράδεκτο το αν ένα χωριό θα έχει γιατρό, ένας δήμος ασθενοφόρο, ένα Κέντρο Υγείας εξοπλισμό, ένα νοσοκομείο υγειονομικό υλικό, να εξαρτάται από την οικονομική «ευρωστία» της Τοπικής Διοίκησης, από τη φορομπηχτική πολιτική μέσω δημοτικών τελών, από δωρεές, φιλανθρωπίες κ.ά.

In this article

Join the Conversation