Σαν να μην έφταναν όλα αυτά, πριν από λίγες μέρες, ακούσαμε τις μετ’ επαίνων εξαγγελίες για τα έργα-γέφυρες, που θα συνεχιστούν στο νέο ΕΣΠΑ μαζί με έναν ευρύ κατάλογο απενταγμένων. Αλήθεια, ποιος ευθύνεται που αυτά τα έργα τα οποία σταμάτησαν τους τελευταίους 8 μήνες, χωρίς να γίνεται καμιά πιστοποίηση κατασκευαστικών εργασιών και χωρίς καμιά προσπάθεια για την επίσπευσή τους; Το χειρότερο όμως, το οποίο δεν μας είπε ποτέ ο Υπουργός, είναι ότι το απαιτούμενο ποσό για τα έργα-γέφυρες μαζί με τα απενταγμένα μεταφερόμενα έργα αγγίζει τα 4,4 δισ. ευρώ, όταν ο προϋπολογισμός της νέας προγραμματικής περιόδου για το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Υποδομές Μεταφορών, Περιβάλλον και Αειφόρος Ανάπτυξη» (ΥΜΕΠΕΡΑΑ) ανέρχεται στα 4,4 δισ. ευρώ. Έτσι, οδηγούμαστε στο απλό συμπέρασμα ότι, εντός αυτού του οικονομικού σχεδιασμού, τα νέα έργα πλέον δεν χωρούν. Ποια είναι λοιπόν η νέα μεγάλη επιτυχία του υπουργείου;
Θα περίμενε κανείς λοιπόν από την κυβέρνηση, ακόμη και την ύστατη ώρα, μετά από τόσα λάθη, καθυστερήσεις και αστοχίες, να επιταχύνει τις ενέργειές της. Πρώτα απ’ όλα, να έχει διαπραγματευθεί μια παράταση, προκειμένου να ολοκληρωθούν τα έργα της προηγούμενης περιόδου και να απορροφηθούν τα δεσμευμένα κοινοτικά κονδύλια, ιδίως σ’ αυτή τη συγκυρία που δεν υπάρχουν πόροι για ένα Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων. Θα είχε έτσι αποφευχθεί η μεταφορά τους και δεν θα επιβαρυνόταν το καινούργιο πρόγραμμα με 4,4 δισ. ευρώ. Το μόνο όμως που φαίνεται να ενδιαφέρει την κυβέρνηση είναι ένα νέο κράτος ημετέρων, η δημιουργία ενός νέου κομματικού στρατού. Απόδειξη αυτού η προσπάθεια του κ. Σπίρτζη να αλλάξει τον νόμο και να δημιουργήσει ξεχωριστές θέσεις Προέδρων και Διευθυνόντων Συμβούλων στους οργανισμούς ΟΑΣΑ, ΟΣΥ, ΣΤΑ.ΣΥ., ώστε να βολέψει περισσότερους και να αυξήσει τις εξυπηρετήσεις, αδιαφορώντας για τη γιγάντωση της γραφειοκρατίας. Είναι η επιβεβαίωση του νέου ήθους, των νέων ιδεών, των νέων και καθαρών προσώπων που έφερε η νίκη του ΣΥΡΙΖΑ.
Η χώρα χρειάζεται υπεύθυνη κυβέρνηση και σχέδιο διακυβέρνησης. Τα δημόσια έργα μαζί με πρωτοβουλίες για ιδιωτικές επενδύσεις θα μπορούσαν να δημιουργήσουν προϋποθέσεις για την επανεκκίνηση της εθνικής οικονομίας και τη μετάβασή της σε αναπτυξιακή τροχιά.
Η διαβούλευση και ο σχεδιασμός μιας έξυπνης εξειδίκευσης στο πακέτο Γιούνκερ θα έπρεπε να έχει ήδη ξεκινήσει. Όπως θα μπορούσε η νέα πολιτική ηγεσία του υπουργείου να έχει αρχίσει ήδη να διαπραγματεύεται τμήμα των κοινοτικών πόρων, απ’ αυτό το πακέτο, να κατευθυνθεί για τη συνέχιση της κατασκευής της Γραμμής 4 του Μετρό της Αθήνας, όπως και των επεκτάσεων του Μετρό Θεσσαλονίκης. Αυτό προϋποθέτει όμως συντονισμό φορέων που, όπως αποδεικνύεται, η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ αδυνατεί να κάνει. Η Ελλάδα, όμως, χρειάζεται άμεσα μια «έξυπνη ανάπτυξη» που θα απελευθερώσει τα ανταγωνιστικά της πλεονεκτήματα σε περιφερειακό και εθνικό επίπεδο και θα συνθέσει ένα νέο όραμα- εισιτήριο επιστροφής για τους χιλιάδες νέους που έφυγαν στο εξωτερικό. Να φέρει πίσω μια γενιά με όνειρα και πολλά προσόντα που κοιτά το μέλλον με το ένα μάτι πίσω στην πατρίδα. Περιμένουν το νεύμα ότι ο τροχός γύρισε, ώστε να γίνουν αυτοί με τις γνώσεις, τις δεξιότητες και τις εμπειρίες τους οι ατμομηχανές της μεταμνημονιακής Ελλάδας. Για την Ελλάδα της εργασίας, της καινοτομίας και της προόδου. Να πάρει ξανά η χώρα τη θέση που της αρμόζει στην Ευρώπη.
Πρώτη δημοσιευση: Εφημερίδα “Πρώτο Θέμα”
* Ο Ανδρέας Σπυρόπουλος είναι
μέλος του Πολιτικού Συμβουλίου του ΠΑΣΟΚ,
υπεύθυνος των Τομέων Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, Περιφερειακού Σχεδιασμού.
Join the Conversation